• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معرفی خانم منیژه باختری به عنوان نماینده افغانستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی

معرفی خانم منیژه باختری به عنوان نماینده افغانستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی

سفارت افغانستان در اتریش اعلام کرده که منیژه باختری سفیر افغانستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی، استوارنامه خود را به دبیرکل این آژانس، تقدیم کرده است.

سفارت افغانستان در ویانا اتریش و رافایل گروسی در توییترشان نوشته که منیژه باختری، سفیر افغانستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (سه‌شنبه دهم حمل) استوارنامه خود را به رافائل گروسی دبیرکل آژانس تقدیم کرده است.

 خانم باختری از شروع همکاری‌های فناوری میان افغانستان و آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.

باختری پیش از این سال ها به عنوان مسئول در پست های مختلف از جمله سفیر افغانستان در ناروی و وزارت امور خارجه ایفای وظیفه کرده است.

افغانستان در سال 1975 میلادی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و به عنوان بیست و دومین عضو این سازمان رسما ثبت شد. افغانستان بعد از عضویت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیاز به ایجاد اداره ملی انرژی اتمی داشت تا اصولنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را عملی کند.

این اداره برای اولین بار در زمان ریاست جمهوری محمد داوود (1352 تا 1357) آغاز به فعالیت کرد و اولین لابراتوار فیزیک هسته‌ای در دانشگاه کابل ایجاد شد. در سال‌های آغازین فعالیت اداره انرژی اتمی، اولین مرکز تشخیص و درمان سرطان در شفاخانه علی آباد در غرب کابل ایجاد شد که به واسطه رادیولوژی امراض سرطانی را درمان می‌کرد.

مقام‌های دولتی می‌گویند، ایجاد این لابراتوارها در آن زمان به کمک مالی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت و امکانات کافی در آنها بود. به گفته آنان این لابراتوارها در مقایسه با کشورهای همسایه مدرنترین مرکز تشخیص و درمان بیماری‌های سرطانی بود.

کشورهای دیگر که در زمینه انرژی اتمی فعالیت دارند، روندی صلح‌آمیز و بیشتر به مقاصدی مثل صنعت و فناوری از آن استفاده کرده‌اند. افغانستان هم جزء همین کشورها است که عمدتا از انرژی اتمی در درمان، زراعت، صنعت و دیگر اهداف توسعه‌ای استفاده می‌کند.

  پربازدید ترین