• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آوارگی صدها خانواده در پی حمله نیروهای دولتی بر بهسود

 آوارگی صدها خانواده در پی حمله نیروهای دولتی بر بهسود

آوارگی صدها خانواده در پی حمله نیروهای دولتی بر بهسود باشندگان و وکلای ولسوالی بهسود ولایت میدان‌ورک از بی‌جا شدن صدها خانواده از این ولسوالی پس از اعزام نیروهای دولتی به این ولسوالی خبر می‌دهند. همچنین به گفته وکلا، نیروهای امنیتی در چند روز اول عملیات با مردم محلی بدرفتاری کرده اند. برخی رسانه‌ها به نقل از منابع مردمی گزارش داده‌اند که اموال و زیورآلات مردم نیز از سوی تعدادی از نیروهای امنیتی تاراج شده‌است.

حمیده اکبری؛ یک نماینده ولایت میدان‌وردک در مجلس، امروز چهارشنبه (11 حمل) در مورد آخرین وضعیت در ولسوالی بهسود به آوا گفت: طبق گزارشاتی که ما از تعدادی از رسانه‌ها و گفته های مردم محل شنیده ایم نیروهای امنیتی در روزهای اول رسیدن به بهسود با مردم بدرفتاری کرده، تعدادی را به بهانه در ارتباط بودن با علیپور، لت‌و‌کوب کرده اند، شب ها به تلاشی خانه به خانه پرداخته اند و صدها خانواده از برخی مناطق این ولسوالی مجبور به کوچ شده اند.

اکبری همچنین اظهار داشت که در نتیجه بمباران نیروهای دولتی به شمول یک نوعروس تعدادی شهید و زخمی شده اند.

به گفته این عضو مجلس فعلا منطقه آرام تر است و تا حدی رفتار نیروهای امنیتی با مردم نرم‌تر شده‌است.

مهدی راسخ؛ دیگر نماینده ولایت میدان‌وردک در مجلس نیز تایید کرد که صدها خانواده از ولسوالی بهسود بعد از رسیدن نیروهای تازه بی‌جا شده اند و نیاز به کمک دارند.

وی در مورد آغاز عملیات برای پاک‌سازی ولسوالی جلزیر گفت که این عملیات باید نمایشی و مقطعی نباشد و نیروهایی امنیتی به صورت کامل همه مناطق جلزیر را از وجود طالبان پاک‌سازی کنند و بعد از پاک‌سازی، یک پاسگاهی امنیتی در منطقه ایجاد شود.

در همین حال، شماری از رسانه های محلی نیز به نقل از باشنده های ولسوالی بهسود گزارش داده اند که نیروهای امنیتی رفتار بسیار بدی با مردم داشته اند و دست به تاراج اموال آنها از منازل زده اند.

جواد مرادی؛ معاون والی میدان وردک در مصاحبه با آوا در مورد ادعای بدرفتاری نیروهای امنیتی با مردم گفت که بسیاری از ادعاهای مطرح‌شده غیر واقعی است و وی همچنین از توزیع کمک برای ده‌ها خانواده از سوی نیروهای امنیتی خبر داد.

وزارت دفاع نیز چند روز قبل از توزیع مواد غذایی و صحی برای باشنده های این ولایت خبر داده بود.

گفتنی است که وضعیت در ولسوالی بهسود بعد از آن بحرانی شد که دو ماه قبل تعدادی از نیروهای امنیتی به دستور الله داد فدایی؛ فرمانده پیشین پولیس میدان وردک به این ولسوالی اعزام شدند و در پی بالا گرفتن اعتراضات و راه پیمایی مردم در حمایت از فرمانده علیپور، تعدادی از غیر نظامیان در نتیجه تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی جان باختند.

وزارت داخله در آن زمان، ابتدا مدعی شد که افراد کشته شده، شبه نظامیان غیر مسئول بوده‌اند؛ اما بعدا اذعان کرد که نیروهای دولتی، افراد غیر مسلح را هدف قرار داده و کشته‌اند.

در همین ارتباط، وظیفه فرمانده پیشین پولیس میدان‌وردک، تعلیق و او به دادستانی معرفی شد؛ اما بعدا بدون هیچ‌گونه محاکمه‌ای به ولایت لغمان منصوب شد و مسعود اندرابی؛ وزیر امور داخله نیز به گفته مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی به دلیل مساله بهسود، برکنار گردید.

  پربازدید ترین