• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هفت حزب مطرح سیاسی: به حلقات و اشخاص اجازه ی به چالش کشیدن روند صلح داده نشود

 هفت حزب مطرح سیاسی: به حلقات و اشخاص اجازه ی به چالش کشیدن روند صلح داده نشود

در آستانه‌ی برگزاری نشست استانبول، هفت حزب مطرح سیاسی افغانستان، با تشکیل کمیته‌ی مشترکی زیر نام «کمیته‌ی احزاب سیاسی تاثیرگذار افغانستان»، حمایت‌شان را از روند صلح اعلام کردند.

در بیانیه‌ای که روز شنبه (14 حمل)، از سوی کمیته‌ی احزاب سیاسی تاثیرگذار افغانستان منتشر شده، آمده است: «از برگزاری نشست استانبول استقبال می‌کنیم و امیدواریم که در نتیجه‌ی تلاش‌های جهانی و منطقه‌ای و تلاش‌های جهت‌های سیاسی اشتراک‌کننده، راه حل مناسب، معقول، جامع و همه‌شمول برای پایان جنگ[در افغانستان] پیدا شود.»

این احزاب، شامل حزب جمعیت اسلامی افغانستان، به رهبری صلاح‌الدین ربانی؛ حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلب‌الدین حکمتیار؛ حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری کریم خلیلی؛ حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرشید دوستم؛ حزب افغان ملت؛ حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق و حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان است.

کمیته‌ی مشترک سیاسی احزاب، از سایر جریان‌های تاثیرگذار خواسته است که با جمع احزاب شامل در کمیته، هم‌سو شده و با همکاری یک‌دیگر از فرصت پیش‌آمده برای آوردن صلح در افغانستان تلاش کنند.

در بیانیه، تاکید شده که نباید اجازه داد تا برخی حلقات و اشخاص، برای تامین منافع شخصی‌شان، روند صلح را با چالش مواجه کنند.

در بیانیه آمده است: «ما تامین صلح و ایجاد ثبات پایدار در افغانستان را به نفع امنیت منطقه و جهان دانسته و از تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان می‌خواهیم که در راستای پایان‌یافتن جنگ و آوردن صلح و بازسازی افغانستان، صادقانه همکاری کنند.»

همایون جریر، عضو کمیته‌ی سیاسی احزاب، می‌گوید: «ما تلاش داریم که تا برگزاری نشست استانبول، با تمام طرف‌ها، به شمول طالبان به یک تفاهم برسیم تا به بحران افغانستان نقطه‌ی پایان گذاشته شود.»

آقای جریر، تاکید کرد که طرح‌های متعدد سبب برقراری صلح نمی‌شود و به همین دلیل، همه طرف‌ها باید با یک دیدگاه و طرح مشترک در نشست استانبول شرکت کنند.

کمیته‌ی سیاسی احزاب در حالی تشکیل شده که شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع‌شان گزارش داده‌اند که نشست استانبول، در شانزدهم اپریل برگزار خواهد شد.

  پربازدید ترین