• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اختلاف 60 ساله ایران با افغانستان در مرز دوغارون برطرف شد

اختلاف 60 ساله ایران با افغانستان در مرز دوغارون برطرف شد

والی خراسان رضوی گفت: اختلاف مرزی با ایران با افغانستان موسوم به محدوده «مثلث اختلافی» که از سال 1341 خورشیدی در مرز دوغارون مورد اختلاف 2 همسایه بود، ‌ اخیرا با توافق طرفین برطرف شده است.

محمدصادق معتمدیان روز شنبه 15 حمل در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور معاون اول رییس جمهوری این کشور برگزار شد، ‌ اظهار داشت: مثلث اختلافی در این محدوده مرزی، یکی از مشکلات طرفین بود که بعضا موجب توقف و معطلی کامیونها در گذرگاه مرزی دوغارون می شد، ‌ و اکنون با توافق صورت گرفته بین وزارتخانه های مربوطه در ایران و افغانستان رفع شده است.

وی گفت: کامیونهای ترانزیتی که کمتر از 2 هفته از سایر کشورها به مرز دوغارون می رسیدند، گاهی تا یک ماه در این مرز برای عبور معطل می ماندند و این معطلی چندین علت داشت که یک دلیل آن همان مثلث اختلافی در این مرز بود و خوشبختانه محدوده مورد اختلاف یاد شده هم اکنون در حال ساماندهی و آسفالت شدن است.

والی خراسان رضوی تصریح کرد: طرح توسعه مرز دوغارون بعد از مدتها تدوین و اجرا شد و این عدم توسعه مرز سالها مانع روان سازی تجارت بین المللی در این گذرگاه مرزی بود.

معتمدیان ادامه داد: همچنین سالها به دلیل فعالیت و ترددهای تجاری از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، عوارضی از کامیونهای افغانستانی گرفته نمی شد در صورتی که افغانستانی ها از کامیونهای ایرانی بین 200 تا 250 دلار عوارض دریافت می‌کردند.

به گفته مسوولان گمرک در ولایت خراسان رضوی با اجرای طرح ساماندهی مرز دوغارون تایباد، ساعات کار این گمرک از 10 به 15 ساعت افزایش یافته و همچنین متوسط توقف کامیونها در این گذرگاه مرزی از حدود 20 روز به حدود 5 روز کاهش یافته و تردد روزانه 700 دستگاه کامیون به هزار و 100 دستگاه رسیده است.

همچنین در حال حاضر محدوده مرزی به طول 250 متر در گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان از سوی راهداری خراسان رضوی در حال مرمت و آسفالت شدن است.

  پربازدید ترین