• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزییات طرح سه مرحله ای غنی برای صلح روز سه شنبه همه گانی می شود

جزییات طرح سه مرحله ای غنی برای صلح روز سه شنبه همه گانی می شود

منابع آگاه در حکومت می‌گویند که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، طرح خود برای روند صلح را روز سه‌شنبه، هفدهم حمل، شرح می‌دهد. این طرح سه مرحله توافق سیاسی به شمول آتش‌بس زیر نظارت سازمان‌های بین‌المللی، استقرار حکومت صلح و برگزاری انتخابات را با برخی دیگر از زیرمجموعه‌های آن در بر دارد. بدین ترتیب آقای غنی پس از عملی شدن همه مراحل این طرح، قدرت را به حکومت بعدی واگذار می‌کند. طرح آقای غنی پیش‌تر با نماینده‌گان سیاسی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان در میان گذاشته شده و قرار است به عنوان دیدگاه حکومت در نشست استانبول مطرح شود. هرچند هنوز بحث ادغام این طرح با طرح کُلی شورای مصالحه روشن نیست، اما حکومت توقع دارد که همه طرف‌ها در نشست استانبول روی این طرح توافق کنند. منابع در سپیدار اما می‌گویند که طرح آقای غنی با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در میان گذاشته شده و قرار است با دیگر طرح‌ها توحید شود. این نهاد توقع دارد که پس از توحید دیدگاه‌ها، بتواند یک طرح واحد را از آدرس حوزه جمهوریت در نشست استانبول ارایه کند.

منابع آگاه می‌گویند که محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور، جزییات طرح خود را که بیانگر «دیدگاه حکومت» است، روز سه‌شنبه، هفدهم حمل، شرح می‌دهد. این طرح برای دست‌یابی به صلح پایدار در نظر گرفته شده و در‌بر‌گیرنده نقشه‌ راه حکومت برای ادامه روند صلح است. بدین ترتیب ارگ ریاست جمهوری توقع دارد که طرف‌ها روی این طرح در نشست استانبول توافق کنند. طرح آقای غنی شامل سه مرحله اجماع در مورد یک توافق سیاسی هم‌زمان با برقراری آتش‌بس زیر نظارت بین‌المللی، استقرار حکومت صلح و برگزاری انتخابات است. براساس برنامه‌ریزی آقای غنی، او پس از عملی شدن این مراحل، قدرت را به حکومت بعدی واگذار خواهد کرد. به گفته منابع، حکومت این طرح را در نشست استانبول پیشکش می‌کند و توقع دارد که روی آن توافق شود.

هم‌زمان با این، منابع در سپیدار می‌گویند که طرح آقای غنی به آدرس شورای عالی مصالحه ملی فرستاده شده است. یک منبع آگاه از روند توحید طرح‌ها گفت که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، طرح رییس جمهور غنی را مطالعه کرده و آن را به کمیته فنی سپرده است تا در میان سایر طرح‌ها جا دهد. بدین ترتیب از دید سپیدار، طرح آقای غنی بخشی از طرحی است که شورای مصالحه ملی آن را به عنوان طرح «حوزه جمهوریت» در نشست استانبول ارایه می‌کند. شورای مصالحه ملی روز یک‌شنبه، پانزدهم حمل، اعلام کرد که دست‌کم 30 طرح از سوی 25 حزب سیاسی و اعضای کمیته رهبری این شورا ارایه شده است.

این منبع آگاه گفت که روند توحید طرح‌ها حوالی ساعت 10 پیش از چاشت روز یک‌شنبه،‌ پانزدهم حمل، آغاز شد و تا ساعت 2:00 پس از چاشت ادامه یافت. با این حال اعضای کمیته 15 نفری تنها توانستند نصف این طرح را توحید کنند. دیدگاه‌های اعضای کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در 11 مورد جمع‌بندی شده و قرار است در سه بخش توحید شود. روند توحید طرح امروز نیز ادامه می‌یابد و به گفته منبع، تکمیل آن به میزان نزدیک بودن دیدگاه‌ها بسته‌گی دارد. در نشست برای توحید طرح‌ها، عبدالله عبدالله نیز حضور یافته است و براساس معلومات منبع،‌ دیدگاه‌ها در شماری از موارد «نزدیک» بوده است. به گفته منبع، تاکنون موردی از اختلاف در توحید دیدگاه‌ها دیده نشده است و توقع می‌رود که طرح پس توحید و سرانجام تایید کمیته رهبری شورای مصالحه، از «آدرس نظام جمهوری اسلامی افغانستان» در نشست استانبول ارایه شود.

گفتنی است که براساس سازمان‌دهی شورای عالی مصالحه ملی، یک کمیته 15 نفری به ریاست محمدیونس قانونی مسوولیت توحید دیدگاه‌ها و طرح‌های اعضای کمیته رهبری این شورا را بر‌عهده دارد. شماری از منابع آگاه از این روند گفته‌اند که بحث حکومت متمرکز و غیرمتمرکز و تقسیم قدرت به شیوه افقی و عمودی محور بحث‌ها را تشکیل می‌دهد. با وجود اختلاف در دیدگاه‌ها، تصریح یافته است که نقش رای مردم در تعیین حکومت آینده مهم است. افزون بر این مورد، بر ‌تعادل قومی، سمتی و جنسیتی نیز در حکومت آینده تأکید شده است. قرار است این طرح در نشست استانبول که هدف آن بحث روی شکل‌گیری دولت انتقالی صلح است‌، ارایه شود. در کنار حوزه جمهوریت، طالبان نیز رای‌‌زنی‌های‌شان روی طرح پیشنهادی امریکا را ادامه داده‌اند و طرح‌شان را ارایه خواهند کرد. هرچند بیست‌وهفتم حمل به عنوان زمان احتمالی این نشست در نظر گرفته شده است، اما به گفته منابع، این زمان نهایی نیست.

  پربازدید ترین