• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جزئیات طرح صلح اشرف غنی علنی گردید

جزئیات طرح صلح اشرف غنی علنی گردید

رئیس‌ جمهور طرحی متشکل از سه بخش را برای صلح در سراسر کشور آماده نموده است.

گفته می شود که این طرح سه بخش دارد و جزییات آن را رئیس‌جمهور چند روز قبل درمیان گذاشت.

سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور در این ارتباط گفت: «محور اول در این نقشه راه مسلۀ حفظ قانون اساسی و تداوم آن است؛ به‌منظور این‌که ما از یک‌نوع گسست و فروپاشی جلوگیری کنیم.»


طرح اشرف غنی سه بخش دارد که متشکل از مذاکره با طالبان، اعمار صلح که اشاره‌اش به حکومت گذار است و حفظ صلح که به اوضاع پس از حکومت گذار پرداخته می‌شود تهیه شده‌است.

رییس‌جمهور طی نشست با نماینده‌گان کشورهای خارجی، گفت که تا برگزاری انتخابات، کرسی‌های رئیس‌جمهور و معاونین رئیس‌جمهور و همچنان ساختار نیروهای دولتی محفوظ باشند.

عبدالطیف پدرام، رهبر کنگرۀ ملی افغانستان بیان داشت: «نه طالبان می‌پذیرند، نه ما می‌پذیریم و نه جریان‌های سیاسی.»

از سویی هم، امروز نتیجۀ بازنگری وزارت دولت در امور صلح دربارۀ طرح صلح امریکا به کمیتۀ پانزده نفری شورای عالی مصالحه ملی سپرده شد و این طرح اکنون زیر بازنگری شورای عالی مصالحه ملی قرار دارد.

فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه ملی اظهار داشت: «ما امیدواریم که تا برگزاری نشست ترکیه ما بتوانیم میان جهت‌های مختلف اتحاد نظر بیاوریم.»

همزمان با این، تلاش‌ها در دوحه برای تعیین آجندای نشست ترکیه و زمان دقیق برگزاری آن نیز ادامه دارند، هرچند طرف‌ها تا هنوز در این باره به یک نتیجه نهایی نرسیده‌اند.

محمد نعیم، سخن‌گوی هیئت مذاکره کننده طالبان بیان داشت: «ما از خود یک‌چیزی خواهیم داشت اما این‌که در آن‌جا [نشست ترکیه] چه‌چیزی مطرح می‌شود در آن باره ما تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

با این همه، منابعی تأیید می‌کنند که روزهای دوازدهم و شانزدهم ماه جاری میلادی بین طرفین برای برگزاری نشست ترکیه در حال بحث هستند. به‌گفتۀ این منابع انتظار می‌رود که نشست سرنوشت‌ساز ترکیه ده روز ادامه پیدا کند.

  پربازدید ترین