• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

لطیف پدرام: در نشست استانبول باید سنگ بنای نظام فدرالی در افغانستان گذاشته شود

 لطیف پدرام: در نشست استانبول باید سنگ بنای نظام فدرالی در افغانستان گذاشته شود

عبدالطیف پدرام، رییس حزب کنگرۀ ملی افغانستان می‌گوید که اشتراک‌کننده‌گان داخلی و خارجی نشست استانبول باید سنگ‌بنای نظام فدرالی را در کشور بگذارند.

آقای پدرام روز (یک‌شنبه، پانزدهم حمل) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که سوءتفاهم‌ها و اختلاف‌های قومی که در حال حاضر در کشور شکل گرفته است به جز در چوکات یک نظام فدرالی حل نخواهد شد.

آقای پدرام می‌افزاید که طرف‌های مختلف دخیل در روند صلح افغانستان به شمول سازمان ملل متحد، ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیۀ اروپا و جریان‌های سیاسی داخلی باید ساختار نظام آیندۀ کشور را فدرالی بسازند. او خاطرنشان می‌سازد که در چوکات نظام فدرالی امنیت شهروندان کشور تأمین خواهد شد.

نظام فدرالی یک مفهوم سیاسی است که در آن گروهی از واحدها از جمله ولایت‌ها، ولسوالی‌ها و حتا کشورها با داشتن نظام مستقل با یک دیگری متحد هستند و زیر یک چتر واحد به نام حکومت مرکزی به کار خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که گفته می‌شود در نشست استانبول در مورد ساختار نظام آیندۀ سیاسی افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد. حکومت افغانستان با مطرح کردن طرحی زیر نام «نقشۀ راه صلح» خواستار تداوم نظام سیاسی کنونی شده است. امریکا طرح ساختار حکومت موقت مشارکتی را مطرح کرده و شماری از جریان‌های سیاسی از جمله حزب جمعیت اسلامی بر تشکیل نظام پارلمانی در کشور تأکید دارند.

گروه طالبان از مدت‌ها به این‌سو روی شکل‌گیری امارت اسلامی با مشارکت گروه‌های سیاسی تأکید دارند و تاکنون طرح متفاوتی در پیوند به نظام سیاسی کشور مطرح نکرده‌اند.

  پربازدید ترین