• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: هر نوع انتقال قدرت در افغانستان، باید تداوم نظم سیاسی و امنیتی را تضمین کند

 سرور دانش: هر نوع انتقال قدرت در افغانستان، باید تداوم نظم سیاسی و امنیتی را تضمین کند

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفته است که هر نوع انتقال قدرت در افغانستان، باید بر اساس انتخابات و آرای مردم باشد و تداوم نظم سیاسی و امنیتی موجود را تضمین کند.

آقای دانش، این موضوع را روز سه‌شنبه (17 حمل)، در دیدار با استیفانو پونته کورو، سفیر غیرنظامی ناتو در افغانستان مطرح کرده است.

آقای دانش، در این دیدار گفته است که انتخابات یکی از دست‌آوردهای مهم و اساسی مردم افغانستان در دو دهه‌ی اخیر است و مشروعیت قانونی و سیاسی نظام را تضمین می‌کند.

او افزوده است: «صلح باید منجر به ثبات و تداوم نظم سیاسی، امنیتی و اداری موجود شود و از فروپاشی نظام و تکرار گذشته‌های تلخ، جلوگیری کند.»

آقای دانش، هم‌چنان گفته است که حکومت افغانستان برای تأمین صلح در کشور، بر تداوم نظام و قانون اساسی و تعدیل قانون بعد از توافق صلح تأکید دارد؛ اما طرح حکومت موقت و لغو قانون اساسی قابل قبول نیست.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفته است، بحث در باره‌ی نوع نظام سیاسی در افغانستان اعم از نظام ریاستی یا پارلمانی و یا نظام متمرکز یا غیرمتمرکز زمانی می‌تواند مطرح شود که زمینه‌ی تعدیل قانون اساسی فراهم باشد تا این بحث‌ها به صورت واقع‌بینانه مورد بررسی قرار گیرد و برآیند آن، نظامی باشد که قابل قبول همه باشد.

از سویی هم، سفیر غیرنظامی ناتو در این دیدار گفته است که انتقال قدرت در افغانستان، باید طوری باشد که منجر به صلح، ثبات و حفظ دست‌آوردهای مردم افغانستان شود.

او گفته است که ناتو بر اساس تعهد خود، از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال 2024 حمایت مالی و نظامی می‌کند و بعد از آن نیز به حمایت خود از این نیروها ادامه خواهد داد.

  پربازدید ترین