• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکمتیار: عدم حضور جناح های سیاسی روند صلح را با شکست روبرو می کند

 حکمتیار: عدم حضور جناح های سیاسی روند صلح را با شکست روبرو می کند

رهبر حزب اسلامی افغانستان با تاکید بر حضور احزاب و گروه‌های سیاسی در نشست استانبول گفت که عدم حضور جناح‌های سیاسی روند صلح را با شکست روبرو می‌کند.

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان درباره نشست قریب‌الوقوع استانبول برای صلح افغانستان گفت: ترکیه بهترین گزینه برای میزبانی از کنفرانس صلح افغانستان است، ترکیه کشوری بی‌طرف و مستقل نسبت به تحولات افغانستان است.

وی افزود که آمریکا تلاش داشت تا محل گفت‌وگوهای صلح افغانستان را از قطر به کشورهای اروپایی انتقال دهد اما با درخواست طرف‌های افغان استانبول به عنوان محل برگزاری کنفرانس صلح انتخاب شد.

حکمتیار با متهم کردن برخی کشورهای اروپایی به مداخله در تحولات افغانستان به «آناتولی» گفت که به این دلیل برگزاری کنفرانس صلح در کشورهای اروپایی مناسب نبود.

رهبر حزب اسلامی عدم حضور جناح‌های سیاسی در مذاکرات قطر را از مهمترین دلایل شکست آن دانست و خواستار دعوت تمامی گروه‌های موثر و ذی‌نفع در افغانستان به نشست استانبول شد.

وی تصریح کرد: در کنفرانس استانبول باید شخصیت‌های متنفذ طالبان، رهبران احزاب و شخصیت‌های مهم افغان حضور داشته باشند.

حکمتیار با تاکید بر ضرورت تعیین دستورکار شفاف برای نشست استانبول، افزود: موضوعات مورد بحث در نشست نیز باید مشخص و صریح باشد. باید موضوعاتی چون تشکیل دولت موقت، خروج نیروهای خارجی، انتقال قدرت، ایجاد شورای عالی دولت و برگزاری انتخابات شفاف در دستورکار کنفرانس صلح استانبول قرار بگیرد.

رهبر حزب اسلامی ادامه داد: ترکیه آمادگی خوبی برای برگزاری کنفرانس صلح انجام داده و درحال مشورت با طرف‌های مربوطه به منظور برگزاری هرچه بهتر این نشست است.

  پربازدید ترین