• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان و پاسخ به چرایی ناکامی استراتژی ها و طرح های مختلف در افغانستان

 طالبان و پاسخ به چرایی ناکامی استراتژی ها و طرح های مختلف در افغانستان

طالبان در آستانه نشست استانبول تاکید کرد: ناکامی استراتژی‌ها و طرح‌های مختلف در افغانستان به این دلیل است که نسخه‌هایی بر اساس ارزش‌ها و معیارهای بیگانگان تهیه شده بودند و ارتباطی با واقعیت‌های کشور نیز نداشتند.

طالبان در آستانه نشست استانبول و همزمان با داغ شدن طرح‌های مختلف برای صلح افغانستان تصریح کرد که این طرح‌ها باید با در نظرداشت واقعیت های دینی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی افغانستان و مردم ما تدوین شوند.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه نوشت: دلیل ناکامی استراتژی‌ها و طرح‌های مختلف سیاسی و نظامی در افغانستان این بود که طرح‌ها با خصلت و خصوصیات مردم افغانستان سازگاری نداشت، بلکه نسخه‌هایی بر مبنای ارزش‌ها و معیارهای بیگانگان از سوی استعمارگران و ابرقدرت‌های شرق و غرب، برای تعیین سرنوشت کشور تهیه می‌شد.

مطلب می‌افزاید: این طرح‌ها اگرچه در روی ورق بسیار جالب بود و بازتاب گسترده مطبوعاتی هم داشت اما چون با واقعیت‌های کشور ما ارتباطی نداشت، در مرحله اجرا و عملی شدن ناکام می‌ماند.

طالبان تصریح کرد: افغانستان یک کشور اسلامی است و مردم آن به اسلام عقیده و تعهد عملی و صادقانه دارند و برای اسلام قربانی‌های زیادی داده‌اند؛ بنابراین هر طرحی که برای آینده افغانستان مطرح می شود باید آرمان‌های دینی و ثمره قربانی‌های چهار دهه ملت افغانستان در آن جا داشته باشد، وگرنه افغان‌ها هرگز راضی نخواهند شد.

این گروه با تاکید بر لزوم استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت مستقل در افغانستان، با تشریح نظام ایده‌آل خویش گفت: نظام آینده باید از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و آموزش و پرورش تا مطبوعات و فعالیت‌های اجتماعی موافق با ارزش‌های دینی ملت ما باشد. ملت ما تنها خواستار پایان اشغال نیستند، بلکه خواستار پایان اشغال سیاسی، فرهنگی و فکری هم هستند.

این اظهارات در آستانه نشست استانبول برای صلح افغانستان در حالی است که آمریکا طرح حکومت مشارکتی را پیشنهاد کرده است و دولت اشرف غنی نیز بر انتخابات زودهنگام بر اساس قانون اساسی کشور تاکید دارد همچنین 30 طرح صلح به شورای عالی مصالحه افغانستان ارائه شده است.

  پربازدید ترین