• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سربازگیری از کودکان؛ جنایت جنگی آمریکا در طرح احیای داعش در عراق و سوریه

 سربازگیری از کودکان؛ جنایت جنگی آمریکا در طرح احیای داعش در عراق و سوریه

 آمریکا حامی اصلی داعش و شریک جرم امثال این گروه تروریستی در منطقه است که با نابود کردن منطق انسانیت، دست به جنایات متعدد می‌زنند و در تلاش برای ترویج ایدئولوژی داعشی، از کودکان سربازگیری می‌کنند.

پرونده سربازگیری از کودکان هنوز بسته نشده است و نیروهای آمریکایی به عنوان بخشی از طرح خود برای احیای گروه تروریستی داعش، کودکان را استثمار می‌کنند کودکانی که به آنها "فرزندان خلافت ادعایی" گفته می‌شود. منابعی مطلع به تلویزیون "العالم" اعلام کردند که از فوریه 2021 زندان‌های قسد در الحسکه و حومه آن، که میزبان تروریست‌های داعشی هستند، شاهد بازدیدهای هیئت‌های نظامی انگلیسی هستند و این انگلیسی‌ها در جریان این بازدید، با مدیریت این زندان‌ها که از میان رهبران قسد هستند، دیدار می‌کنند.

به گفته منابع مذکور، همزمان نیروهای آمریکایی اعلام کردند درصدد گسترش زندانی در شهرک "غویران" در شهر الحسکه و تقویت تدابیر در اطراف این زندان‌ها هستند و قرار است ساختمان‌های جدیدی در این منطقه احداث شود که انگلیس تامین مالی این پروژه را بر عهده می‌گیرد.

همین منابع تصریح کردند که یکی از ساختمان‌هایی که قرار است توسعه و گسترش یابد خوابگاه کودکان با جمعیتی در حدود 250 تا 300 کودک و نوجوان داعشی است که در رده سنی 14 تا 16 سال هستند. با توجه به این اطلاعات، بهتر است هدف نیروهای آمریکا در گسترش خوابگاه کودکان داعشی به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد، که البته هدف غایی از این اقدام، استفاده از این کودکان برای اقدامات تروریستی در بادیه سوریه و عراق است.

پرونده کودکان داعشی، معروف به "اشبال الخلافه"، پرونده پیچیده‌ای است که مورد غفلت جامعه جهانی قرار گرفته است. این در حالی‌‌ست که اطلاعات خطرناکی از وجود هزاران زن و کودک داعشی منتشر می‌شود که در زندان‌های قسد و نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه بازداشت شده‌اند. در این میان، بی‌رغبتی جامعه جهانی و کشورهای صادرکننده تروریست‌ها برای استقبال از این کودکان و خانواده‌های‌شان گمانه‎‌زنی‌ها درباره بهره‌برداری سیاسی از این پرونده را تقویت می‌‎کند به‌ویژه اینکه، آمریکا درصدد گسترش مکان بازداشت آنها و نیز انتقال‌شان به پایگاه‌های خود در حومه الحسکه و سپس به مناطق تحت اشغال باقی‌مانده‌های داعش در بادیه سوریه است.

این کودکان داعشی که در بازداشت قسد به‌سر می‌برند، در دوران خلافت ادعایی داعش به دو دسته مهاجران ( به کشورهای اروپایی) و هواداران داخلی تقسیم شده بودند، و اینک شمار آنها بعد از گسیل شدن خانواده‌های تروریست‌ها به مناطق تحت اشغال داعش در سوریه و عراق افزایش یافته که قفقازی‌ها بیشترین جمعیت این مهاجران را شامل می‌شوند. همزمان با ظهور داعش، اردوگاه‌های ویژه کودکان نیز احداث شدند و کودکانی که پدران‌شان در جریان درگیری‌ها در سوریه کشته شدند و نیز کودکان تروریست‌های خارجی به این اردوگاه‌ها منتقل می‌شدند.

البته کودکان آموزش‌دیده توسط نیروهای آمریکایی فقط در گروه تروریستی داعش جذب نشده‌اند بلکه آنها در بیشتر گروهک‌های تروریستی در سوریه حضوری فعال دارند و در حال حاضر، ارتش آمریکا در تلاش است از آنها به عنوان بخشی از طرح احیای داعش در سوریه و عراق استفاده کند. این اقدام آمریکا نقض قوانین بین المللی حقوق بشر و منشورهای بین‌المللی محسوب می‌شود که مشارکت کودکان در جنگ‌ها و مناطق بحران‌زده جهان را ممنوع کرده‌است. بر اساس ماده 26 و بند 2 ماده 8 اساسنامه رُم «سربازگیری یا نام‌نویسی از افراد زیر 15 سال برای شرکت در درگیری‌های نظامی ممنوع و در زمره جرایم جنگی است".

اهمیت موضوع به‌کارگیری کودکان سرباز در نبردهای مسلحانه تا بدانجاست که دیوان کیفری بین‌المللی، نخستین رأی خود را در 14 مارس 2012 بدین موضوع اختصاص داده است. باید گفت موضع‌گیری دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر اینکه سربازگیری از کودکان جنایت جنگی محسوب می‌شود به حقوقدانان در سوریه، عراق و یمن این مجال را می‌دهد که آمریکا و حامیان داعش را به دلیل جذب کودکان در گروه‌های تروریستی، به پای میز محاکمه بکشانند. جامعه جهانی نیز باید به مسئولیت‌های خود عمل نموده و کشورهای حامی تروریسم را ملزم به رسیدگی به پرونده خانواده‌های داعشی در زندان‌های قسد کند.

حسام زیدان

  پربازدید ترین