• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: اگر امریکا توافق نامۀ دوحه را نقض کند، راه را برای هر اقدامی به آنها باز می کند

طالبان: اگر امریکا توافق نامۀ دوحه را نقض کند، راه را برای هر اقدامی به آنها باز می کند

یک روز پس از اعلام رسمی برنامه‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان توسط جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور، گروه طالبان می‌گوید که به تأخیرانداختن زمان خروج این نیروها به‌معنای سرپیچی علنی از توافق‌نامه‌ی دوحه است.

در خبرنامه‌ای که امروز (پنج‌شنبه، 26 حمل) از سوی طالبان به نشر رسیده، همچنان آمده که اعلام برنامه‌ی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به‌معنای «عمل‌نکردن [امریکا] به عهدش» در این توافق‌نامه است.

گروه طالبان گفته که امریکا افزون بر نقض این تعهدش، بیش از یک‌هزار و 200 مورد تخطی از توافق‌نامه‌ی دوحه را نیز مرتکب شده است. این گروه از جمله‌ی این موارد از بیرون‌نکشیدن اسامی رهبرانش از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد یادآوری کرده است.

طالبان در بخشی از از اعلامیه گفته‌اند: «بر جهت امریکایی نمی‌توان باور کرد و آنان به تعهدات‌شان متعهد نیستند.»

در همین حال، این گروه از سازمان ملل و کشورهایی که در مراسم امضای توافق‌نامه‌ی دوحه حضور داشته‌اند، خواسته است که بر امریکا فشار وارد کنند تا براساس مفاد این توافق‌نامه عمل و در «تاریخ تعیین‌شده نیروهایش را از افغانستان خارج کند».

طالبان همچنان تهدید کرده‌اند که اگر امریکا متهعد به انجام این توافق‌نامه نشود، این گروه به جنگ‌جویانش «راه هرگونه اقدام لازم» را باز می‌گذارد.

این درحالی است که روز گذشته رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا رسما برنامه‌ی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان را اعلام کرد. براساس این برنامه، تمامی نظامیان امریکایی در 11 سپتامبر سال جاری افغانستان را ترک خواهند کرد.

خروج نظامیان امریکایی از افغانستان در بیست سالگی حملات 11 سپتامبر 2001 انجام می‌شود. بایدن در سخنرانی شب گذشته‌ی خود حملات 11 سپتامبر را دلیل حضور امریکا در افغانستان عنوان کرد، اما گفت که «این نمی‌تواند توجیه کند که ما چرا در سال 2021 در آنجا [افغانستان] بمانیم.»

پس از آن، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در یک نشست خبری گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان از اول ماه می آغاز و طی چند ماه پس از آن تکمیل خواهد شد. او تأکید کرد که ناتو و امریکا از افغانستان همزمان خارج می‌شوند.

آقای استولتنبرگ همچنان گفت در صورتی که طالبان در جریان خروج نظامیان خارجی، حمله‌ای بر این نیروها انجام دهند، با پاسخ سخت نظامی مواجه خواهند شد.

در حال حاضر، به‌شمول 2500 نظامی امریکایی، نزدیک به 9600 نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

براساس توافق‌نامه امریکا و طالبان که در دهم حوت 1398 خورشیدی در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، اول ماه می سال جاری میلادی به‌عنوان آخرین مهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است.

گروه طالبان پیشتر در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تأخیر در خروج نظامیانش از افغانستان، گفته است تا زمانی که تمامی نیروهای خارجی از افغانستان خارج نشوند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نمی‌کند.

  پربازدید ترین