• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سالیوان: زمان آن رسیده که مردم افغانستان برای دفاع از کشور شان گام بردارند

سالیوان: زمان آن رسیده که مردم افغانستان برای دفاع از کشور شان گام بردارند

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا می‌گوید که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هیچ کسی آینده‌ی این کشور را تضمین کرده نمی‌تواند.

آقای سالیوان این اظهارات را روز گذشته (یک‌شنبه، 29 حمل) در مصاحبه با شبکه‌ی خبری فاکس‌نیوز مطرح کرده است. او در عین حال گفته است که امریکا بر تهدیدات تروریستان که از افغانستان متوجه ایالات متحده و متحدانش شود، متمرکز خواهد بود.

از مشاور امنیت ملی امریکا در مورد احتمال دچارشدن افغانستان با سرنوشت عراق، جایی‌که جنگ‌جویان گروه داعش پس از خروج نیروهای امریکایی در سال 2011 بخش‌هایی از آن کشور را تصرف کردند و بارک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا در آن زمان نیروهایش را دوباره به عراق فرستاد، پرسیده شده است.

جیک سالیوان در پاسخ به این پرسش گفته است که رییس‌جمهور جو بایدن قصد ندارد دوباره به افغانستان نیرو بفرستد: «من نمی‌توانم تضمین کنم که در داخل آن کشور [افغانستان] چه اتفاق خواهد افتاد. هیچ کسی نمی‌تواند.»

او افزوده است که ایالات متحده‌ی امریکا هر آنچه را که می‌توانست انجام دهد، انجام داده است، از جمله فراهم آوری منابع به حکومت و مردم افغانستان و قابلیت‌ها، آموزش و تجهیز نیروهای افغان. او تأکید کرده است: «حال زمان آن رسیده است که نیروهای امریکایی به کشورشان برگردند و مردم افغانستان برای دفاع از کشورشان گام بردارند.»

این درحالی است که چهارشنبه شب هفته‌ی گذشته (25 حمل)، جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا رسما زمان خروج نظامیانش از افغانستان را اعلام کرد. آقای بایدن گفت که تمامی نظامیانش را تا 11 سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر 2001 میلادی، از افغانستان خارج می‌کند. همزمان با این، ناتو نیز اعلام کرده است که یکجا با امریکا از افغانستان خارج می‌شود.

به دنبال آن، رییس‌جمهور اشرف غنی هر گونه احتمال سقوط افغانستان را رد کرد و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند. او تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی از چندین سال به این طرف، 94 درصد عملیات‌ها را به‌گونه‌ی مستقلانه انجام می‌دهند.

هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا اما تصمیم اخیر امریکا برای خروج از افغانستان را «فاجعه‌ی استراتژیک» خوانده است.

گروه طالبان نیز در واکنش به تصمیم جو بایدن گفته است تا زمانی که نیروهای خارجی به‌گونه‌ی کامل افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کند.

  پربازدید ترین