• سه شنبه, 29 حوت 1402
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی ده درصد زمین اطراف سدهای آبی را به کوچی ها بخشید

غنی ده درصد زمین اطراف سدهای آبی را به کوچی ها بخشید

رییس‌جمهور اشرف غنی پیشنهاد قشر کوچی‌ها مبنی بر اختصاص ده درصد زمین اطراف بندهای آب کشور به این قشر را تأیید کرده است.

حیدرجان نعیم‌زوی، نماینده‌ی کوچی‌ها در مجلس نمایندگان می گوید که موضوع توزیع ده درصد زمین اطرف بندهای آب از سوی حبیب‌الرحمان، رییس انسجام امور کوچی‌ها و سایر نمایندگان آنان در 9 حمل، روز ملی کوچی‌ها به رییس‌جمهور غنی پیشنهاد شده است.

به‌گفته‌ی او، رییس‌جمهوری کشور این پشنهاد را در نشست مشترک  با نمایندگان کوچی‌ها تأیید کرده است.

در نسخه‌ای از فیصله‌نامه‌ی این نشست که حیدرجان نعیم‌زوی در اختیار رسانه‌ها قرار داده، آمده است: «ده فیصد زمین هر بند به قشر بزرگ کوچی‌ها داده می‌شود که [توزیع زمین] از بند کمال‌خان آغاز می‌شود.»

در فیصله‌نامه همچنان تأکید شده است که در سال جاری 49 بند آب در کشور ساخته می‌شود و باید در زمین‌های اطراف تمامی آن‌ها، به قشر کوچی‌ها سهم داده شود.

براساس این فیصله، محمود کرزی، وزیر شهرسازی و اراضی، انورالحق احدی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری و شمیم‌خان کتوازی، رییس اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی مکلف شده‌اند که یک کمیته را برای توزیع عادلانه‌ی زمین برای کوچی‌ها در اطراف بندهای آب، ایجاد کنند.

همچنان در این نشست نمایندگان کوچی‌ها با رییس‌جمهور غنی فیصله کرده‌اند که فضل‌محمود فضلی، رییس اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری نیز یک کمیته را ایجاد کند تا این کمیته در هر ولایتی که بند آب احداث شده است، به کوچی‌ها زمین توزیع کند.

اما ارگ ریاست‌جمهوری پیشتر در خبرنامه‌ای اعلام کرده بود که آقای غنی در مراسمی که به‌مناسبت 9 حمل، روز ملی کوچی‌ها در قصر «سلام خانه» برگزار شده بود، گفته است که «با احداث هر بند، ده درصد زمین به کوچی‌ها توزیع خواهد شد».

به نقل از خبرنامه، آقای غنی به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری هدایت داده است تا کمیسیون مشترک را برای توزیع عادلانه‌ی مواشی به کوچی‌ها و اسکان مجدد آنان ایجاد کند.

  پربازدید ترین