• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شروط تازه طالبان برای شرکت در نشست استانبول

شروط تازه طالبان برای شرکت در نشست استانبول

منابع خبری اعلام کردند که طالبان برای حضور در نشست ترکیه خواستار آزادی زندانیان این گروه و خارج شدن اسامی سران خود از فهرست سیاه سازمان ملل شده است.

منابع نزدیک به طالبان اعلام کردند که این گروه برای حضور در نشست استانبول خواستار آزادی 7 هزار زندانی این گروه و نیز خارج شدن سران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

منابع به «طلوع نیوز» گفتند که طالبان خواستار عملی شدن این شروط پیش از برگزاری نشست استانبول است و فهرست اسامی زندانیان این گروه و سران طالبان به مقامات آمریکایی فرستاده شده است.

«عمر داوودزی» نماینده ویژه رئیس جمهور غنی در امور پاکستان خواستار مشروط شدن آزادی زندانیان طالبان به پذیرش آتش‌بس توسط این گروه شد.

طالبان پیش از این گفته بود که تا زمان خروج کامل همه نیروهای خارجی از افغانستان، نمایندگان این گروه در هیچ نشست صلحی حضور نخواهند یافت.

نشست استانبول قرار بود 4 ثور برگزار شود اما به دلیل مخالفت طالبان، ترکیه اعلام کرد که که برگزاری این نشست به بعد از ماه رمضان موکول شده است.

«رولاند کوبیا» فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز در واکنش به تعویق نشست استانبول گفت که تلاش‌های ترکیه، آمریکا و قطر برای متقاعد کردن طالبان برای حضور در این نشست نتیجه‌ای نداشت و تاکید کرد: این نشانه دیگری است که طالبان اراده واقعی برای صلح ندارد.

وی افزود که عدم پذیرش طالبان برای حضور در این نشست «اهانت» دیگری به جامعه جهانی و «نتیجه امتیازات یکجانبه گذشته بدون التزام پاسخ متقابل است».

  پربازدید ترین