• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

راهپیمایی هواداران جنبش ملی در بلخ برای انتخابی شدن والی ها

 راهپیمایی هواداران جنبش ملی در بلخ برای انتخابی شدن والی ها

شماری از هواداران حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در یک راهپیمایی اعتراض‌آمیز در مزارشریف خواهان انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها شدند.  

اعتراض کننده‌گان به تعیین والی تازه فاریاب معترض‌اند و می‌گویند این  انتصاب باید در مشورت با حزب جنبش انجام شود.  

آنان از افزایش قتل‌های هدفمندانه نیز انتقاد می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که قاتلان پریمقول ضیایی، معاون حزب جنبش ملی در تخار را شناسایی و به کیفر برساند.  

این معترضان می‌گویند که در تعیین والی تازه فاریاب باید با حزب جنبش مشوره شود و پس از این والی‌ها و شهرداری‌ها نیز بر بنیاد رای مردم تعیین شوند.  

سیدشمس‌الدین سادات، رییس شورای ولایتی جنبش ملی در بلخ گفت: «حکومت غیر متمرکز می‌خواهیم، والی‌های انتخابی می‌خواهیم، ولسوال‌های انتخابی می‌خواهیم، شاروال‌های انتخابی می‌خواهیم این خواست رهبران ما هم است.»

این معترضان که راهپیمایی‌شانرا از خانه‌ی مارشال عبدالرشید دوستم آغاز کردند با گرد آمدند در یادگاه امیرعلی شیر نوایی در قلب شهر مزارشریف، خواهان متوقف شدن روند تعیین والی‌ها شدند.  

فدامحمد فرزام، یکی از معترضان گفت: «ما خواهان قطع پروسه تعیین مسئوولین دولتی در ولایت‌های کشور خصوصا در ولایت فاریاب که خلاف خواست و توقع مردم بوده و بدون شک پیامدهای منفی و جبران ناپذیری را نیز در پی خواهد داشت می باشیم.»

اعتراضات هواداران حزب جنبش ملی برای انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها حدود دوهفته پیش هنگامی آغاز شد که ارگانهای محلی نقیب‌الله فایق والی پیشین فاریاب را برکنار و محمدداوود لغمانی را هم‌چون والی تازه فاریاب تعیین کرد.  

مریم حیدری، معاون شورای زنان جنبش ملی در بلخ می‌گوید: «باید که والی به خواست مردم باشد، شهردار به خواست مردم باشد.»

پیش از این نیز هواداران جنبش ملی در ولایت‌های فاریاب، جوزجان و سمنگان در راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز خواهان انتخابی شدن والی‌ها و شهرداری‌ها شده‌اند. 

  پربازدید ترین