• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به مرز های روسیه

احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به مرز های روسیه

یک رسانه آمریکایی در گزارشی از احتمال انتقال نیرو های آمریکایی از افغانستان به مرز های روسیه خبر می‌دهد.

روزنامه Wall Street Journal به نقل از منابع در یک گزارشی می‌نویسد که ایالات متحده ممکن است نیروهای خود را از افغانستان به کشورهای آسیای میانه -  ازبکستان یا تاجیکستان منتقل کند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: البته حضور نظامی روسیه و افزایش نفوذ چین در منطقه برنامه ها را برای هرگونه استقرار نیروهای ایالات متحده در آسیای میانه پیچیده می کند.

این نشریه خاطرنشان می کند که واشنگتن برای تأمین پشتیبانی از کابل و بازدارندگی شبه نظامیان گروه طالبان ، برای استقرار نه تنها پرسنل نظامی ، بلکه به هواپیماهای بدون سرنشین، بمب افکن و توپخانه نیز به پایگاه نیاز دارد.

به گفته نمایندگان دولت ایالات متحده و پنتاگون، کشورهای همسایه آسیای میانه ، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشتی های منفرد نیروی دریایی به عنوان مکان های احتمالی برای استقرار نیروها در آینده در نظر گرفته شده اند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و گفته می شود که وی در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

تاجیکستان عضو کامل در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است و ازبکستان که عضویت خود را در این اتحادیه در سال 2012 به حالت تعلیق درآورد، با این وجود همچنان روابط اقتصادی و امنیتی قوی با مسکو از جمله داشتن عضو ناظر در اتحادیه اقتصاد اوراسیا دارد.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که در کنار منطقه آسیا میانه، سربازان آمریکایی بعد از خروج از افغانستان می توانند به یک یا چند مقر نیروهای آمریکا در خلیج فارس اعزام شوند.

بزرگترین پایگاه ایالات متحده در خاورمیانه در دوحه پایتخت قطر فعالیت می کند و بیش از ده مقر و پایگاه دیگر از کویت گرفته تا عمان در منطقه خلیج فارس دارد.

طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا در ماه مارچ 2020، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیروهای امریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.

آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می شود.

  پربازدید ترین