• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

علمای هرات: بیشترین بهره را از حمله غرب کابل، استکبار جهانی می برد

 علمای هرات: بیشترین بهره را از حمله غرب کابل، استکبار جهانی می برد

دفتر نمایندگی شورای اخوت اسلامی و شماری از عالمان دینی شیعه و اهل سنت در هرات، حمله تروریست‌های تکفیری بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل را محکوم کردند. به باور آنها بیشترین بهره را از حمله غرب کابل و حملات مشابه دیگر، دشمنان صلح و امنیت و استکبار جهانی می‌برند.

در این نشست خبری مشترک که روز دوشنبه، 20 ثور در هرات برگزار شد، حجت الاسلام محمد مطهری؛ رییس شورای علمای شیعه شهرک المهدی جبرئیل ولسوالی انجیل، ضمن ابراز غم شریکی با خانواده های شهدا و محکوم کردن حمله بر مکتب سیدالشهدا، گفت: طرز تفکر و اهداف گروه های تروریستی مانند داعش و طالب مشترک بوده و ظلم آشکار و فاجعه انسانی که آنها هر روز برای مردم افغانستان ایجاد می‌کنند در هیچ قاموسی قابل توجیه نیست.

او افزود: یکی از اهداف تروریست‌ها ایجاد رعب و وحشت در جامعه و نشان دادن ضعف و ناتوانی حکومت در تامین امنیت است.
رئیس شورای علمای جبرئیل گفت: طالبان با تحت فشار قرار دادن دولت و ملت و برای اینکه در پروسه صلح امتیاز بیشتری بگیرند، حملات تروریستی انجام می‌دهند و هدف آنها هرچه باشد، عمل ‌شان به لحاظ دینی و انسانی قابل توجیه نیست و محکوم است.

در همین حال، مولوی غلام‌محمد مصون؛ از چهره های جهادی غرب کشور نیز گفت: دولت باید متوجه باشد و دسیسه های دشمن را به موقع خنثی کند.

به باور وی، اگر مجرمین مطابق شریعت اسلامی مجازات می‌شدند و حد قصاص بر آنها تطبیق می شد، امروز چنین فجایع و دردهایی کمتر صورت می‌گرفت.

از سوی دیگر، حجت الاسلام والمسلمین محمد آقا روحانی؛ از علمای دینی در هرات هم گفت که دست های پنهان و سناریوهای مختلف می‌تواند پشت این قضایا باشند و عده ای هستند که منافع شان را در جنگ و خشونت تعریف کرده‌اند و قطعا خواهان صلح و صمیمیت میان ملت مسلمان افغانستان نیستند.

به بیان وی، بعضی از عملکردهای دولت، فاصله عمیقی بین ملت و دولت ایجاد کرده و بهترین راه حل برای مبارزه با چنین جنایات و حملات انتحاری، تحکیم روابط و اعتماد مردم نسبت به دولت است.

همچنین محمد ناصر جاهد قمیی؛ از دیگر علمای دینی هرات در این نشست مشترک، اظهار داشت: دشمنان آگاهی بر مکاتب و اماکن آموزشی، حملات انتحاری و انفجاری انجام می‌دهند تا پدران و مادران دیگر جرأت نکنند فرزندان شان را به مکتب و دانشگاه بفرستند تا آن‌ها کسب علم کنند و این یک لطمه بزرگ بر معارف و تحصیلات عالی افغانستان می‌باشد.

او تصریح کرد: از انجام چنین حملات خونبار بیشترین بهره را دشمنان اسلام و خصوصا استکبار جهانی می‌برد، دشمنان خارجی ما توسط عناصر داخلی این جنایات را انجام داده و می‌خواهند که پروسه صلح به درازا کشیده شود؛ زیرا آنها خواهان برقراری صلح در افغانستان نیستند.

او این عمل را غیر اسلامی و غیر انسانی خواند و از دولت خواست که باید با قاطعیت در برابر متجاوزین ایستادگی کند تا فرزندان ما با آرامش خاطر به درس و تعلیم شان برسند.

گفتنی است که در حمله تروریستی اخیر بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، بیش از 60 نفر شهید و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند که اکثر قربانیان این رویداد را دختران دانش آموز تشکیل می‌دهند.

اشرف‌غنی؛ رییس جمهوری در واکنش به این رویداد و نیز حمله تروریستی مشابه در ولایت لوگر، امروز سه شنبه، 21 ثور را عزای ملی اعلام کرده‌است.

  پربازدید ترین