• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرکرده گروه انشعابی طالبان در غرب کشور به شدت زخمی شد

 سرکرده گروه انشعابی طالبان در غرب کشور به شدت زخمی شد

 منابع امنیتی به رسانه‌های گفته‌اند که «ملاعبدالمنان نیازی» سرکرده گروه انشعابی طالبان در یک درگیری درون گروهی در غرب کشور به شدت زخمی شده است.

«ملا عبدالمنان نیازی» که پس از «ملارسول» سرکردگی گروه انشعابی طالبان را به عهده داشت، شب گذشته (21 ثور) در یک درگیری در ولایت هرات به شدت زخمی شده است.

برخی منابع غیررسمی نیز گفته‌اند که این سرکرده گروه انشعابی طالبان صبح امروز در بیمارستانی در ولایت هرات جان خود را از دست داده است.

برخی مقامات محلی در هرات نیز می‌گویند که وی زمانی که در قرارگاهش در یکی از ولسوالی‌های جنوبی هرات مناطقی بین ولسوالی «گذره» و «ادرسکن» حضور داشت در درگیری با شماری از افراد طالبان از ناحیه سر و شکم زخمی شد.

این منابع گفته‌اند که ملاعبدالمنان نیازی و تعدادی از افرادش که به شدت زخمی شده‌اند به شفاخانه هرات انتقال یافته‌اند.

هنوز دلیل اصلی درگیری در پایگاه سرکرده گروه انشعابی طالبان مشخص نیست اما گفته می‌شود که ملانیاز با «حاجی کرامت» یکی از دوستانش درگیر شده است.

از سوی دیگر برخی منابع نیز می‌گویند که وی در کمین طالبان در منطقه «میرداود» از ولسوالی گذره زخمی شده است اما هنوز طالبان و مقامات امنیتی دولت در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

منابع نزدیک به ملاعبدالمنان نیازی پیش از این گفته بودند که وی ارتباط نزدیکی با امنیت ملی افغانستان داشت و توسط آن تجهیز می‌شد.

پس از اعلام مرگ ملا عمر، اختلاف بین گروه طالبان سبب شد تا برخی از فرماندهان مخالف «اخترمنصور» رهبر جدید این گروه در عقرب/ آبان ماه سال 1394 «ملا محمد رسول» را به عنوان سرکرده طالبان ناراضی انتخاب کنند.

با اعلام مخالفت و جدایی طالبان انشعابی به‌سرکردگی ملا رسول درگیری‌های شدیدی میان دو گروه طالبان در ولایات‌های «فراه»، «هرات»، «غزنى» و «پکتیکا» به‌وقوع پیوست.

یکسال پس از این انشعاب حدود در سرطان/مردادماه سال 1395 اخباری از کشته شدن و دستگیری ملارسول در پاکستان منتشر شد و گفته می‌شد که ملا عبدالمنان نیازی ریاست این گروه را به عهده دارد.

  پربازدید ترین