• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: زندانیان طالبان در صورتی رها خواهند شد که سبب یک توافق صلح فراگیر شود

غنی: زندانیان طالبان در صورتی رها خواهند شد که سبب یک توافق صلح فراگیر شود

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور می‌گوید در صورتی با رهایی 7 هزار زندانی طالبان موافقت می‌کند که این‌کار سبب یک توافق صلح فراگیر شود.

آقای غنی این سخنان را روز گذشته (جمعه، 24 ثور/اردیبهشت) در یک گفت‌وگوی ویژه با مجله اشپیگل آلمان مطرح کرده است. او می‌گوید، اگر غرب نوازش طالبان را پایان دهد این گروه گزینۀ صلح را انتخاب خواهند کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به رهایی 5 هزار زندانی طالبان در سال گذشته از سوی دولت، می‌گوید که در میان آنان 60 تن از مشهورترین قاچاقچیان مواد مخدر نیز شامل بودند.

 آقای غنی می‌افزاید که برای‌شان گفته شده بود که رهایی این شمار زندانیان افغانستان را به صلح نزدیک می‌کند، درحالی که نه تنها چنین نشد، بل‌که خشونت‌ها نیز افزایش یافت. او با ابراز امیدواری می‌گوید که شرکای بین‌المللی افغانستان در این باره درس عبرت بگیرند.

غنی، یک توافق‌نامۀ امنیتی احتمالی را با پاکستان برای صلح بسیار کلیدی می‌‎داند و می‌گوید که مسألۀ صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است: «دربارۀ صلح نخست در منطقه تصمیم گرفته خواهد شد. مهم‌ترین مسأله، آوردن پاکستان است. آمریکا اکنون نقش کوچکی دارد. پرسش صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.»

رئیس‌جمهور نفوذ پاکستان بر طالبان را بسیار گسترده می‌داندو می‌گوید: «پاکستان یک نظام منظم حمایت از طالبان دارد. لوژستیک، تمویل مالی و سربازگیری طالبان در آن‌جاست. نام‌های ارگان‌های تصمیم گیرندۀ طالبان، شورای کویته، شورای میران‌شاه و شورای پشاور است. با حکومت پاکستان رابطه عمیقی دارند.»

در پاسخ به این پرسش که چه چیزی می‌تواند طالبان را برای صلح تشویق کند؛ آقای غنی می‌گوید، دیپلماسی غرب باید دست از نوازش طالبان بردارد، زیرا به‌گفتۀ او، طالبان یک گروه جنایت‌کار هستند. او می‌افزاید که طالبان محیط را برای جنایات کلان از جمله حمله بر مکتب سیدالشهداء در غبر کابل، فراهم کرده و خلاف ادعای‌شان، رابطه با القاعده را نیز قطع نکرده‌اند.

این در حالی‌ست که طالبان پیش از این از رهانشدن 7‌هزار زندانی این گروه به‌ عنوان یکی از موانع بر سر راه صلح گفتند که این کار سبب کندی پیشرفت روند صلح شده است.

شماری از مقام‌های دولت اما گفته‌اند که آزادی زندانیان بیشتر گروه طالبان کمکی به روند صلح نمی‌کند، زیرا به گفتۀ آنان رهایی 5 هزار زندانی طالبان نیز سبب کاهش خشونت و پیشرفت روند صلح نشده است.

  پربازدید ترین