• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز پروسه تذکره الکترونیکی برای مهاجرین در اصفهان از 10 جوزا/ تاکنون 100 هزار تن بایومتریک شده اند

 آغاز پروسه تذکره الکترونیکی برای مهاجرین در اصفهان از 10 جوزا/ تاکنون 100 هزار تن بایومتریک شده اند

 مسئول پروسه تذکره الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران، از آغاز فعالیت مرکز تذکره الکترونیکی در شهر اصفهان از 10 جوزا/ خرداد 1400 خبر داد.

 به دنبال باز شدن مراکز ثبت‌نام تذکره الکترونیکی در شهرهای اصفهان و شیراز ایران در سایت تذکره الکترونیکی، قرار است فعالیت مرکز اصفهان از 10 جوزا آغاز شود و پس از آن، مرکز شیراز آماده فعالیت گردد.

حکمت‌الله حبیبی، مسئول پروسه تذکره الکترونیکی برای مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران که با آوا گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: قرار است کار آزمایشی در اصفهان در تاریخ 10 جوزا شروع شود و کارهای شیراز پس از اصفهان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به فعال بودن مراکز اصفهان و شیراز در سایت تذکره الکترونیکی و ادامه ثبت‌نام در این دو مرکز، در مورد سرنوشت کسانی که قبلا از این از اصفهان و شیراز در این سایت برای تهران ثبت نام کرده بودند، گفت: "برای کسانی که در اصفهان یا شیراز زندگی می‌کنند و در تهران ثبت نام کرده بودند، مشکلی وجود ندارد و ما آن‌ها را به مراکز مربوط انتقال می‌دهیم".

مسئول پروسه تذکره الکترونیکی در ایران در مورد ظرفیت روزانه تیم تذکره در اصفهان و شیراز خاطرنشان کرد: "چون شروع کار است، روزانه بین 150 تا 200 نفر را پیش‌بینی کردیم و بعد از آن بررسی می‌کنیم که با چه امکاناتی پذیرش مراجعین را وسعت بدهیم".

وی ابراز امیدواری کرد که با افتتاح مراکز تذکره الکترونیکی در اصفهان و شیراز، این پروسه بهتر شده مراکز آن‌ها خدمات بیشتری ارائه دهند.

حبیبی با اشاره به مسائل قرنطینه و محدودیت‌های اداره کل اموراتباع مبنی بر کاهش مراجعین به مراکز توزیع تذکره الکترونیکی، افزود که با بهتر شدن وضعیت کرونا و برداشته شدن محدودیت‌ها، بتوانند مراجعین بیشتری بپذیرند.

وی در مورد چگونگی پیشرفت کل پروسه تذکره الکترونیکی در ایران گفت، از روزی که این پروسه شروع شده تاکنون، حدود 100 هزار نفر بایومتریک شده و بیش از 85 هزار تذکره پس از چاپ در کابل به ایران منتقل شده است. تعداد بیشتر این تذکره‌ها توزیع شده و تعداد کمی مانده که در حال توزیع است.

مسئول این پروسه در ایران تأکید کرد که هر شش مرکز توزیع تذکره الکترونیکی در ایران؛ یک مرکز در زاهدان، یک مرکز در کرمان، دو مرکز در مشهد و دو مرکز در تهران، فعال بوده و کار می‌کنند و هیچ مشکلی در روند فعالیت‌های آن‌ها وجود ندارد.

وی در قسمت مشکلات دانشجویان و نیاز آن‌ها به دریافت فوری تذکره الکترونیکی نیز گفت: "روزانه 80 تا 100 دانشجو به مراکز مختلف ما مراجعه می‌کنند. امروز در حدود 15 دانشجو به دفتر خود من آمدند و آن ها را به مراکز معرفی کردیم تا مشکل‌شان حل شود".

البته حبیبی با بیان این‌که هر کدام از این دانشجویان خانواده دارند و مجبور هستند تمام اعضای آن خانواده را بایومتریک کنند، و از سوی دیگر، مشکل کسانی که از قبل ثبت نام کردند و کسان دیگری که مشکل و مریض دارند نیز وجود دارد گفت: "ما نمی توانیم همان روز که دانشجو مراجعه می‌کند، مشکل تمام‌شان را حل کنیم، بلکه مشکل یک تعدادشان حل می‌شود و به مشکل یک تعداد دیگر در روزهای بعد رسیدگی خواهد شد".

این در حالی است در طول ماه‌های گذشته بارها مهاجرین افغانستانی در ولایات اصفهان و فارس ایران، به دلیل دوری راه تا تهران، بارها خواهان ایجاد مراکز تذکره الکترونیکی در این ولایات شدند که در نهایت به دنبال سفر چندی پیش مسئول این پروسه و همچنین سفیر افغانستان به اصفهان و شیراز و هماهنگی‌هایی که با دولت در کابل صورت گرفت، در نهایت با ایجاد دو مرکز جدید تذکره الکترونیکی در این دو شهر موافقت شد.

اما با توجه به زیاد بودن جمعیت مهاجرین افغانستانی در ایران که 3 میلیون تن برآورد می‌شود، با سرعت کنونی، ارائه تذکره الکترونیک به این تعداد از مهاجرین، سال‌ها زمان خواهد برد.

  پربازدید ترین