• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

28 هزار قابله در افغانستان بیکار می باشند

28 هزار قابله در افغانستان بیکار می باشند

انجمن قابله‌های افغانستان می‌گوید که بیش از 28 هزار قابله در کشور بی‌کار هستند و یا هم به صورت غیر مسلکی خلاف رشته کار می‌کنند.  

زهرا میرزایی، رئیس انجمن قابله های افغانستان روز سه‌شنبه( 28، ثور ) در مراسم تجلیل از روز جهانی قابله ها گفت؛ نزدیک به 25 هزار قابله از سکتور خصوصی فارغ شده که تاهنوز سند اعتباردهی دریافت نکرده اند.

به گفته او مطالعات که از سوی کنفدراسیون بین المللی قابله ها و با حمایت دفتر" UNFP " در سال 2020 ارائه شده نشان می‌دهد که در افغانستان بیشتر از 34 هزار قابله وجود دارد.

بانو میرزایی بیان کرد، در حال حاضر شش هزار قابله در سیستم صحت افغانستان کار‌ می‌کند. به گفته او، بیش از 28 هزار قابله در کشور بی‌کار هستند و یا هم به صورت غیر مسلکی مصروف کار هستند.

رئیس انجمن قابله های افغانستان ابراز کرد، مطالعات که در سال 2014 در سطح کشور های جهان صورت گرفته نشان می دهد که حضور قابله ها،  80 درصد در امر کاهش مرگ و میر قابل مادران نقش داشته است و باید کشور های با درآمد پایین همانند افغانستان روی قابله ها سرمایه گذاری کنند، تا میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یابد.

در همین حال، وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه کشور گفت؛ قابله ها در بهبود وضعیت صحی مادران نقش اساسی دارند. به گفته او، وزارت صحت عامه همیشه تلاش نموده تا از طریق مسلکی بودن قابله ها مرگ و میر مادران را در زمان ولادت ها کاهش دهد.

آقای مجروح افزود: تغییرات که طی چند سال اخیر در سکتور صحت به وجود آمده نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر مادران و نوزادان کاهش یافته است.

وی گفت، در حال حاضر در افغانستان اکثر ولادت‌ها توسط قابله های مسلکی انجام می‌شود که مسلکی بودن قابله ها یکی از دست آورد های وزارت صحت طی چند سال اخیر می‌باشد.

این درحالی است که حکومت همواره از بهبود وضعیت صحی در کشور سخن زده؛ اما انجمن قابله های افغانستان می‌گوید که بیشتر از 28 هزار قابله در سطح کشور بی‌کار هستند و یا هم به صورت غیر مسلکی کار می‌کنند.

  پربازدید ترین