• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کابلوف: نیروهای آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهند شد

 کابلوف: نیروهای آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان مستقر نخواهند شد

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان احتمال اسقرار نیرو های آمریکایی در تاجیکستان و ازبکستان را پس از خروج از افغانستان رد کرد.

به نقل از اسپوتنیک، ضمیر کابلوف ، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان ، روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفت، کشور های تاجیکستان و ازبکستان ، پس از خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان اجازه نخواهند داد که پایگاه های نظامی آمریکا در خاک شان مستقر شوند.

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان ضمن اظهار نظر در خصوص گزارش نشریه‌ی آمریکایی وال استنریت ژورنال از علاقمندی آمریکا به ایجاد پایگاه های نظامی در نزدیکی مرز های روسیه (تاجیکستان و ازبکستان)  گفت: "تماس های ما با شرکای تاجیک و ازبک نشان می دهد که تا کنون هیچ درخواست رسمی از سوی ایالات متحده در مورد ایجاد پایگاه های نظامی در خاک این کشورها صورت نگرفته، و دوم اینکه مقامکات ازبکستان و تاجیکستان مشخص نموده‌اند که این کار غیرممکن است، بنابراین  لازم نیست ما مخالفت کنیم".

کابلوف در ادامه گفت: "تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و چنین تصمیماتی باید توسط این سازمان تأیید شود. همچنان ازبکستان با روسیه مشارکت استراتژیک دارد، علاوه بر این، این کشور قانونی را تصویب کرده است که ایجاد پایگاه های نظامی خارجی در خاک شان را ممنوع می کند".

 کابلوف افزود: "بنابراین ما نیازی به نگرانی زیاد در این مورد نداریم."

وال استریت ژورنالاخیرا در گزارشی  به نقل از منابع آگاه نوشت: البته حضور نظامی روسیه و افزایش نفوذ چین در منطقه برنامه ها را برای هرگونه استقرار نیروهای ایالات متحده در آسیای میانه پیچیده می کند.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که در کنار منطقه آسیا میانه، سربازان آمریکایی بعد از خروج از افغانستان می توانند به یک یا چند مقر نیروهای آمریکا در خلیج فارس اعزام شوند.

 این گزارش در حالی منتشر می شود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان طی هفته گذشته به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان سفر کرد و گفته می شود که وی در این سفر لزوم جلوگیری از کنترل خشونت در افغانستان قبل از اتمام عقب نشینی آمریکا و متحدانش از افغانستان را مورد بحث قرار داده است.

تاجیکستان عضو کامل در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است و ازبکستان که عضویت خود را در این اتحادیه در سال 2012 به حالت تعلیق درآورد، با این وجود همچنان روابط اقتصادی و امنیتی قوی با مسکو از جمله داشتن عضو ناظر در اتحادیه اقتصاد اوراسیا دارد.

طبق توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا، دولت ایالات متحده متعهد شد تا اول ماه مه تمام نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کند اما دولت بایدن زمان خروج تمام نیروهای امریکایی را تا 11 سپتامبر به تاخیر انداخت.

آمریکا در سال 2001 پس از حمله یازده سپتامبر به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به افغانستان حمله کرد و با گذشت حضور نظامی بیش از بیست سال در افغانستان، نه تنها سطح خشونت و حملات گروه های تروریستی کاهش نیافته بلکه هر سال به شمار کشته شدگان غیرنظامی افزوده می شود.

  پربازدید ترین