• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش واشنگتن برای بردن هزاران ترجمان افغانستانی که برای امریکا کار کرده اند

تلاش واشنگتن برای بردن هزاران ترجمان افغانستانی که برای امریکا کار کرده اند

رییس ستاد ارتش امریکا گفته است، که برنامه‌ای برای بردن ترجمانان افغانستانی به سرعت در جریان است.

جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفته است که کشورش پیش از خروج نیروهایش از افغانستان در ماه سپتامبر، به سرعت در حال برنامه‌ریزی برای خارج‌کردن آن‌عده از شهروندان افغانستان است که برای نیروهای امریکایی کار کرده‌اند.

آقای میلی گفته است که در حال حاضر شمار قابل توجهی از مترجمان و دیگر کسانی که برای امریکا کار کرده‌اند، در معرض خطر حملات طالبان قرار دارند. به‌گفته‌ی او، در حال حاضر طرح‌هایی با سرعت خیلی زیاد برای خروج مترجمان و شمار زیادی از افرادی که با امریکا کار کرده‌اند، جریان دارد.

میلی در اظهاراتی که روز پنج‌شنبه (6 جوزا) از سوی دفترش منتشر شده، گفته است: «ما می‌دانیم شمار قابل توجهی از شهروندان افغان هستند که از ایالات متحده و ائتلاف حمایت کرده‌اند و ممکن است در خطر باشند.»

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، طبق یک برنامه‌ی ویژه حدود 18 هزار شهروند افغان برای مهاجرت به امریکا درخواست داده‌اند، اما این روند عملا جریان نداشته و متقاضیان سال‌ها منتظر ویزا بوده‌اند.

جنرال مارک میلی افزوده است: «یک وظیفه خیلی مهم اطمینان از این مسأله است که ما به آنها وفادار باشیم و آنچه برای حفاظت از آنها لازم است انجام دهیم و اگر ضرورت داشت از کشور خارج کنیم، اگر این چیزی است که آنها می‌خواهند.»

او به نظارت وزارت خارجه‌ی امریکا از این موضوع اشاره کرده، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

برنامه‌ی صدور ویزای مهاجرت برای افغان‌هایی که با امریکا کار کرده‌اند، بیش از یک دهه پیش راه افتاد. در آن زمان گفته شده بود که قرار است از طریق این برنامه برای 26 هزار و 500 نفر ویزای مهاجرت صادر شود.

این همه درحالی است که جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در 25 ماه حمل سال جاری اعلام کرد که تمامی نیروهایش را تا 11 سپتامبر از افغانستان خارج خواهد کرد. روند خروج این نظامیان از اول ماه می رسما آغاز شده و تا کنون بین 16 تا 25 درصد آنان افغانستان را ترک کرده‌اند.

  پربازدید ترین