• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طوفان توییتری؛ فعالان مدنی و شهروندان بامیان: به نسل کشی هزاره ها پایان دهید

طوفان توییتری؛ فعالان مدنی و شهروندان بامیان: به نسل کشی هزاره ها پایان دهید

شماری از افغانستانی‌ها در اعتراض به آنچه "نسل‌‌کشی هزاره‌ها" می‌خوانند، در افغانستان طوفان توییتری را با هشتگ (StopHazaraGenocide) راه اندازی کرده‌اند.

هشتگ (StopHazaraGenocide) در حال حاضر به ترند اول افغانستان در توییتر مبدل شده است.

این کاربران با اشاره به حملات هدفمند در غرب کابل این حملات را "فجایع مرگ‌بار به هدف نسل‌کشی هزاره‌ها" خوانده‌‌اند.

معترضان همچنین دولت افغانستان را به "بی‌کفایتی در تامین امنیت هزاره‌ها" متهم می‌کنند.

آنان در عین حال مدافعین حقوق بشر، جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی را به خاموشی در قبال "کشتار هزاره‌ها" متهم کرده‌اند.

معترضان می‌گویند در پی آن هستند تا با این هشتگ صدای هزاره‌ها را به جهان برسانند.

عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان کشور با همرسانی این هشتگ تاکید کرده که "دنیا باید چشم خود را بر روی این نسل‌کشی سیستماتیک نبندد."

احمد بهزاد، نماینده پیشین مردم هرات در مجلس نیز نوشته "کشتار هدفمند بخشی از سیاست حذف است." آقای بهزاد نوشت: "این سیاست در عرصه‌های مختلف با روش‌ها و ابزار گوناگون اجرا می‌شود. میان نسل‌کشی هزاره‌ها و تبعیض سیستماتیک علیه این جامعه، رابطه معناداری وجود دارد. عوامل کشتار و تبعیض، به حذف می‌اندیشند. برای توقف کشتار، تبعیض پایان یابد".

یک کاربر دیگرنوشته: برای هزاره‌ها اصرار بر نسل‌کشی بودن کشتار این مردم، دعوا برای کسب امتیاز یا افتخار نیست. تلاشی است «حداقل» برای به رسمیت پذیرفته شدن رنج و دردشان. رنج یعنی این که به صرف چهره یا هویتت، از خودت بترسی. برای فهم این، باید به تجربه‌های ما گوش بدهید.

یکی دیگر از معترضان نیز نوشته که: کودکان هزاره در تمام این سال‌ها هوای زندگی را با طعم انتحاری و دود آتش چشیده‌اند .علت این تبعیض و آوارگی را سرکوب کنیم.

برخی از کاربران ایرانی توییتر نیز، با همرسانی این هشتگ، خواستار توقف "کشتار هزاره‌ها" در افغانستان شده‌اند.

در همین حال  جمعی از فعالین مدنی و شهروندان بامیان طی اجتماع اعتراضی در مقابل دفتر نمایند‌گی سازمان ملل متحد (یوناما) در این ولایت، ضمن اینکه خواستار به رسمیت شناختن کشتار هزاره‌ها به‌عنوان «نسل‌کشی» شدند، از مقامات و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا اقداماتی را جهت جلوگیری از این کشتارها در کشور روی دست بگیرند.

 عبدالله شایگان، از فعالان مدنی بامیان گفت که هزاره‌ها در مناطق مختلف کشور به ‌صورت بی‌رحمانه و هدف‌مند در مکتب، مسجد، خیابان، ورزشگاه و حتی داخل موتر به قتل می‌رسند؛ اما به باور او، حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از این «قتل عام‌ها» هیچ کاری انجام نمی‌دهند. شایگان افزود که هزاره‌ها صدها بار در پیوند به این رخدادها اعتراض و دادخواهی کرده‌اند، اما این روند هم‌چنان ادامه دارد و صدای مردم شنیده نمی‌شود. آقای شایگان افزود که نزدیک به دو دهه اخیر، صدها بار هزاره‌ها در گوشه‌گوشه‌ کشور به صورت سازمان‌یافته هدف قرار گرفته‌اند و اکنون مردم از اعتراض خسته شده‌اند. او از جامعه جهانی خواست که علیه این «فجایع» مطابق اسناد بین‌المللی دست به کار شود و به این روند هرچه زودتر پایان داده شود.

محمدحسن اسدی، عضو شورای ولایتی بامیان نیز با انتقاد از عملکرد حکومت گفت که کادرهای ورزیده و باتجربه‌ نظامی به تقاعد سوق داده شده‌اند و از سویی هم در نهادهای امنیتی کشور تصفیه قومی صورت گرفته است. به باور آقای اسدی، یکی از دلایل افزایش ناامنی در سطح کشور، همین است. آقای اسدی افزود که هیچ‌کسی نمی‌تواند نسل‌کشی هزاره‌ها را انکار کند.

بیکرام تولادهار، مسوول بخش حقوق بشر و سرپرست دفتر یوناما در مناطق مرکزی که برای شنیدن خواسته‌های معترضان در گردهمایی حضور یافت، ضمن محکوم کردن حمله‌های تروریستی اخیر در کابل، به معترضان وعده سپرد که قطع‌نامه آنان را با دفتر مرکزی در میان خواهد گذاشت.

در قطع‌نامه معترضان آمده است که هزاره‌ها در مکاتب، دانشگاه‌ها، شفاخانه‌ها، مراکز ورزشی، سالون‌های عروسی، مساجد، مراکز خصوصی آموزشی، شاهراه‌ها، اعتراضات مسالمت‌آمیز و حتی در پای صندوق‌های رأی از سوی گروه‌های افراطی، اختطاف می‌شوند و به قتل می‌رسند. در بخشی دیگر از قطع‌نامه، معترضان نارضایتی خود از حکومت افغانستان را نیز بیان کرده‌اند. مطابق‌ قطع‌نامه، با وجود این‌که هزاره‌ها از دولت کنونی افغانستان حمایت و همین‌طور از تمامی پروسه‌های ملی و مولفه‌های دموکراسی استقبال کرده‌اند، اما در مقابل دولت در جلوگیری از «کشتار سیستماتیک» هزاره‌ها ناکام بوده است.

معترضان هشدار دادند، در صورتی ‌که این روند ادامه یابد و جلو کشتار سازمان‌یافته هزاره‌ها گرفته نشود، با خروج کامل سربازان امریکایی و ناتو از افغانستان، گروه‌های افراطی بار دیگر رشد خواهند کرد و سبب نسل‌کشی بیش‌ترِ هزاره‌ها و حتا بروز جنگ داخلی دیگر خواهند شد.

در یکی از ماده‌های قطع‌نامه آمده است که سازمان ملل به ‌عنوان عالی‌ترین مرجع بین‌المللی و نهاد ناظر بر قضایای افغانستان، برای حصول اطمینان از حفظ حقوق کامل هزاره‌ها مطابق با حقوق بین‌الملل، به صورت فوری اقدام کند. همین‌طور در ماده دیگر آن آمده است که سازمان ملل، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و سایر سازمان‌های حامی حقوق بشر بر حکومت افغانستان فشار وارد کنند تا در برابر کشتار هدف‌مند هزاره‌ها توسط سازمان‌های تروریستی، از این گروه قومی حفاظت کند.

قطع‌نامه همچنین از سازمان ملل متحد، شورای امنیت و شورای حقوق بشر این سازمان خواسته که طرفین درگیر جنگ در افغانستان را تحت فشار قرار دهند تا قوانین جنگ را رعایت و به کنوانسیون‌ها و قطع‌نامه‌ها در این زمینه عمل کنند. همین‌طور در ادامه آمده که طرفین جنگ در قبال نسل‌کشی هزاره‌ها پاسخ‌گو باشند، حتی اگر عامل آن دست‌های پنهان و مجهول باشند.

این گردهمایی در حالی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در بامیان راه‌اندازی می‌شود که در ماه‌های اخیر، حمله‌های انفجاری در کشور افزایش یافته و اکثر این حمله‌ها متمرکز بر مناطق هزاره‌نشین بوده است. در عصر روز هژدهم ماه ثور سال جاری، انفجار یک موتربمب و دو ماین کارگذاری شده در نزدیکی مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، حدود 90 شهید و نزدیک به 200 زخمی برجای گذاشت. اکثر قربانیان این رویداد دانش‌آموزان دختر بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز در واکنش به این حمله‌ مرگ‌بار، اعلامیه صادر کرد و گفت که هزاره‌ها در «معرض نسل‌کشی» قرار دارند.

  پربازدید ترین