• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امروز هیاهوی روز مادر است

به عقاید من هر روز اگر بار سختی‌ها و دشواری‌ها را از دوش مادران رنج‌‌دیده‌ای دنیا و خصوصاً مادران وطنِ منفوره و مغفوره ما توانستیم برداشتیم آن روز و همه روز، روز مادرست!
 
بجایی هیاهوی‌های سمبولیکانه‌ی چند تا بنام فکر روشن و روشن فکر بیائید ماهیت، مسولیت و حق و حقوق مادران محزون و غم زده‌ای دنیا و افغانستان را مورد پژوهش قرار داد که این مادران و آن مادران چه روزگاری دارند و چه روزگاری را پشت سر گذاشته‌اند!

بعد از دنیایی نازی‌ها انگلا مارکل اندکی توانست به جهان و دنیایی مادران اروپایی ماهیت، اقتدار و عزت ببخشید! مادران که در اندونزی زیر بار کشاورزی و دهقانی و در جامعه فلاکت‌بار آن قامت‌هایش هر روز خمیده و خمیده‌تر می‌شوند! مادران که در جامعه فلاکت‌بار و مردسالارِ افغانستان حتی برایش هویت و ماهیت مادر داده نمی‌شود و علاوه بر آن به جرم مادر بودن مجازات، شکنجه و کشته نیز می‌شوند!!!

 خوب! به هر حال؛ با این اوصاف باز هم باید روز مادر و مادران رنج‌کشیده‌ی را که مادرم نیز عضوی همین کاروان بوده است خجسته باد گفته و به امید که وضعیت‌های ناگوار برای مادران عزیز  تغییر کند جوامع و اقتدارگرایان جوامع باید به یک نگرشِ بهتری به مادران بنگرند.

ارسالی: مرضیه دهقان

  پربازدید ترین