• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حکومت عربستان یک جوان شیعه را اعدام کرد

حکومت عربستان یک جوان شیعه را اعدام کرد

عربستان سعودی یک مرد جوان را به جرم مشارکت در اعتراضات اقلیت شیعه علیه حکومت ریاض اعدام کرد.  

عربستان سعودی روز سه‌شنبه 25 جوزا یک مرد جوان را به جرم مشارکت در اعتراضات اقلیت شیعه علیه حکومت ریاض اعدام کرد.
 
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که محاکمه این جوان 26 ساله به نام هاشم بن عیسی الدرویش «نقص‌های جدی» داشته و احتمال دارد که دلیل اجرای حکم اعدام جرایمی باشد که او در دوران نوجوانی مرتکب شده بود.
 
عفو بین‌الملل در بیانیه خود گفته است: این جوان در سال 2015 و از قرار معلوم به دلیل مشارکت در شورش‌های سال‌های 2011 و 2012 حبس شده بود. در متن اعلام جرم رسمی تاریخ دقیق ارتکاب جرم مشخص نشده و در نتیجه او هنگام ارتکاب جرم 17 ساله و یا احتمالاً 18 ساله بوده است.
 
حکومت عربستان سعودی تاکید می‌کند که این جوان به دلیل ارتکاب جرایم در سن 19 سالگی اعدام شده ولی تاریخ دقیق ارتکاب این جرایم را اعلام نکرده است.
 
سال گذشته عربستان سعودی اجرام حکم اعدام در مورد مجرمان خردسال را لغو کرد.
 
وزرات کشور سعودی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت این فرد به جرم مشارکت در تشکیل هسته‌های تروریستی با هدف کشتن ماموران پولیس، اقدام به قتل ماموران پولیس، تیراندازی بالای گشت پولیس و ساختن بم های آتش‌زا برای حمله به پولیس محکوم شده است.
 
جرم‌های دیگری که در مورد او اعلام شده تشویق به شورش علیه حکام و ایجاد اغتشاش و تخاصم مذهبی است. به گفته وزارت کشور عربستان، این جرایم در ناحیه دمام، واقع در شرق سعودی روی داده که محل سکونت بخش اعظم شیعیان کشور و بندر مهم صادرات نفت است.
 
در سال‌های اوج جنبشی که در سطح منطقه به «بهار عربی» مشهور شد بندر دمام و سایر نقاط در ولایت شرقی سعودی شاهد ناآرامی و اعتراضات شیعیان بود. خواست‌های اصلی معترضان اشتغال، فرصت‌های برابر با جمعیت سنی و رفع تبعیض از شیعیان بود.
 
نیروهای امنیتی عربستان با حمایت موترهای زرهی این اعتراضات را سرکوب و تعداد زیادی از معترضان را محبوس کردند. در سال 2017 تعداد زیادی از منازل شیعیان در محله المصوره شهر العوامیه تخریب شد. دولت عربستان ادعا می‌کرد که این منطقه به مخفی‌گاه پیکارجویان شیعه بدل شده و وعده داد که به زودی این محلات را بازسازی خواهد کرد.
 
از آن زمان تااکنون تعداد زیادی از شیعیان به جرم مشارکت در اعتراضات خشونت‌آمیز اعدام شده‌اند. طبق آمارهای جمع‌آوری شده در سال 2019 عربستان سعودی 37 نفر را به دلیل «جرایم تروریستی» اعدام کرد که از این تعداد 34 نفر شیعه بودند. در سال 2016 نیز 47 نفر همگی در یک روز به جرم مشارکت در «جرایم تروریستی» اعدام شدند.
 
عفو بین‌الملل ضمن اعتراض به کاستی‌های محاکمه هاشم بن عیسی الدرویش گفت او پس از دستگیری در سن 20 سالگی مدت طولانی در سلول انفرادی بوده و شش ماه حق تماس با خارج از زندان نداشته است.
 
او حدود دو سال پس از دستگیری و تا زمان آغاز محاکمه‌اش توسط محکمه ویژه جرایم تروریستی از حق برخورداری از وکیل نیز محروم بوده است.
 
به گزارش عفو بین‌الملل، پس از تایید حکم اعدام توسط عدلیه عربستان سعودی دوسیه آقای الدرویش به شورای امنیت ملی ارجاع داده شد که زیر نظر محمدبن سلمان، ولیعهد کشور فعالیت می‌کند.
 
طبق سنت حکومتی عربستان سعودی احکام اعدام توسط ملک سلمان پادشاه کشور تایید و در اکثر موارد به صورت گردن زدن اجرا می‌شوند.
 
آمارهایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد که تعداد اعدام‌های سال گذشته در عربستان سعودی 14 مورد بوده ولی در حدود پنج ماهی که از سال روان می‌گذرد حداقل 20 نفر اعدام شده‌اند.

  پربازدید ترین