• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ملابرادر: به دنبال نظام اسلامی اصیل هستیم

ملابرادر: به دنبال نظام اسلامی اصیل هستیم

گروه طالبان اعلام کرد به دنبال ایجاد سیستم اصیل و واقعی اسلامی در افغانستان است.
به گزارش رویترز، ملاعبدالغنی برادر رییس هیات مذاکره‌کننده طالبان گفت: ما به گفتگوهای صلح افغانستان پایبند هستیم و به دنبال ایجاد سیستم اسلامی واقعی در کشور هستیم؛ ما به دنبال سیستمی هستیم که حقوق زنان را نیز با مقررات فرهنگی و مذهبی که در افغانستان وجود دارد، هماهنگ کند.

اظهارات این مقام ارشد طالبان درحالی بیان می‌شود که گفتگوهای صلح افغانستان در قطر بسیار به کندی پیش می‌رود و طالبان نیز مناطقی را در خاک این کشور اشغال کرده به طوریکه خشونت‌ها در افغانستان درحال افزایش است. مقامات افغان می‌گویند طالبان حتی نسخه نوشتاری پیشنهادی خود برای صلح را نیز ارائه نداده و همین موضوع نگرانی‌ها در مورد عدم جدیت این گروه تندرو در مذاکرات را بیشتر کرده است.

برادر افزود: ما می‌دانیم که مردم دنیا و افغانستان به دنبال این است که بعد از خروج نیروهای خارجی از خاک کشور، در مورد سیستم اداره کشور سوالاتی دارند؛ باید بگویم که سیستم اصیل و واقعی اسلامی تنها راه همه مشکلات در افغانستان است؛ شرکت ما در مذاکرات نشان می‌دهد که ما به حل مسائل از طریق گفتگو پایبند هستیم.

این مقام ارشد طالبان گفت: حقوق زنان و اقلیت‌ها تحت حفاظت است و دیپلمات‌ها و کارکنان بخش‌های امدادی باید در امنیت به کار خود مشغول باشند. این اظهارات درحالی بیان می‌شود که در چند هفته گذشته ده‌ها مین‌روب، خبرنگار و دیگر کارکنان دولتی و خصوصی به دست طالبان کشته شده‌اند. هجوم بی‌امان جنگجویان طالبان به مناطقی مثل دایکندی که محل زندگی اقلیت هزاره است باعث بروز وحشت از تکرار کشتارهای دهه 90 و اوایل قرن جدید شده است.

ملا عبدالغنی برادر افزود: ما برای خود تعهد می‌دانیم که حقوق همه افراد اعم از زن و مرد را در سایه تعالیم تابناک اسلام و فرهنگ غنی افغانستان حفظ کنیم؛ همه چیز برای درس خواندن یا فعالیت زنان مهیا خواهد شد.
سخنان این مقام طالبان در تعارض آشکار با کارنامه این گروه تندرو است چرا که این گروه تا سال 2001 که بر افغانستان حکم می‌راند سختگیرانه ترین قوانین را علیه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی به اجرا درآورده بود.

  پربازدید ترین