• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حامد کرزی: امریکایی ها ننگ و فاجعه به جا گذاشتند، بهتر است بروند

 حامد کرزی: امریکایی ها ننگ و فاجعه به جا گذاشتند، بهتر است بروند

 رئیس‌جمهوری سابق کشور اظهار داشت: امریکا "برای مقابله با افراط‌گرایی و برقراری ثبات" به افعانستان آمد و بعد از 20 سال در پی شکست در تحقق این دو هدف کشور را ترک خواهد کرد

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس چند هفته قبل از خروج نیروهای امریکایی و ائتلاف ناتو از افغانستان گفت: جامعه جهانی 20 سال پیش با این هدف مشخص یعنی مقابله با افراط‌گرایی و برقراری ثبات به کشور آمد اما افراط‌گرایی امروز همچنان در بالاترین سطح قرار دارد از این رو آنها شکست خوردند و میراث آنها ملتی است که جنگ آنها را نابود کرده و این ننگ و فاجعه است.

کرزی افزود: تمام شکست‌هایمان را به عنوان یک افغانستانی درک می‌کنیم اما درباره قدرت‌های بزرگی که برای این هدف به اینجا آمدند چه؟ الان ما را در کجا ترک می‌کنند؟ سوالم را این گونه پاسخ می‌دهم در ننگ و فاجعه کامل.

با این وجود، کرزی که طی 13 سال حکومتش روابط ابهام‌انگیز و متناقضی با امریکا داشت، ادامه داد: امریکا می‌خواهد نیروهایش را خارج کند، افغان‌ها هم پشت تمایل قاطع به صلح، متحد هستند و اکنون نیاز دارند مسؤولیت آینده‌شان را بپذیرند.

وی ادامه داد: عدم حضور نظامی آنها برای ما بهترین است به نظرم ما باید از کشورمان دفاع کنیم و به زندگی‌مان اهتمام بورزیم نمی‌خواهیم این سختی را ادامه دهیم برای افغانستان بهتر است که بروند.

کرزی گفت: حمله نظامی امریکا و ائتلاف ناتو علیه افراط‌گرایی و تروریسم نبود بلکه حمله بیشتر علیه روستاهای افغان و آمال آنها بود و افغان‌ها زندانی شدند امریکا در کشور زندان‌هایی ساخت و این اشتباه بزرگی بود.

یادآوری می شود: حامد کرزی در پی سقوط طالبان در سال 2001 به دست ائتلافی به سرکردگی امریکا روی کار آمد؛ امریکایی که جنگی علیه القاعده به رهبری اسامه بن لادن که او را پشت حملات 11 سپتامبر می‌دانست، به راه انداخت.

  پربازدید ترین