• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اعضای شورای امنیت سازمان ملل: برگشت نظام طالبانی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست

 اعضای شورای امنیت سازمان ملل: برگشت نظام طالبانی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست

 اعضای شورای امنیت سازمان ملل به شمول نمایندگان امریکا، بریتانیا، استونیا و رییس یوناما، حملات اخیر بر مکتب‌ها، کارمندان ماین‌پاکی و غیرنظامیان را محکوم کرده و گفته اند که حقوق زن، مرد و کودک، تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست.

وزارت خارجه، به نقل از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است که برگشت نظام طالبانی در افغانستان، به هیچ وجه برای جامعه‌ی جهانی قابل پذیرش نیست.

در اعلامیه‌ای که روز چهارشنبه -2 سرطان- از سوی وزارت خارجه نشر شده، آمده است که محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه، در نشست آنلاین شورای امنیت سازمان ملل، در باره‌ی وضعیت امنیتی افغانستان صحبت کرده است.

بر اساس اعلامیه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل به شمول نمایندگان امریکا، بریتانیا، استونیا و رییس یوناما، حملات اخیر بر مکتب‌ها، کارمندان ماین‌پاکی و غیرنظامیان را محکوم کرده و گفته اند که حقوق زن، مرد و کودک، تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست.

آن‌ها تأکید کرده اند که نظام طالبانی به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست و جامعه‌ی جهانی به هیچ‌وجه از برگشت آن حمایت نمی‌کند. آن‌ها، هم‌چنان حمایت خود را از سرگیری گفت‌وگوهای معنادار که منجر به آتش‌بس و صلح دایمی در افغانستان شود، اعلام کرده اند.

اشتراک‌کنندکان این نشست آنلاین، هم‌چنان از ادامه‌ی حمایت‌شان از دولت ‌افغانستان، به شمول نیروهای دفاعی و حفظ دست‌آوردهای دو دهه‌ی اخیر، به دولت افغانستان اطمینان داده اند.

از سویی هم، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه، در باره‌ی تعهدات طالبان صحبت کرده و با استناد به گزارش تیم نظارت از تعزیرات سازمان ملل، موارد نقض این تعهدات را ارایه کرده است.

به گفته‌ی آقای اتمر، طالبان با وجود آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، به افزایش خشونت علیه مردم پرداخته اند و در رابطه با قطع روابط با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی نیز به تعهد خود عمل نکرده و از ماه‌ها به این سو، در گفت‌وگهای معنادار صلح اشتراک نکرده اند.

  پربازدید ترین