• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وادار شدن آمریکا به تسلیم در برابر انصارالله؛ سیلی بزرگ بر صورت سعودی و مزدورانش در یمن

وادار شدن آمریکا به تسلیم در برابر انصارالله؛ سیلی بزرگ بر صورت سعودی و مزدورانش در یمن

 همزمان با پیروزی‌های میدانی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در جبهه‌ها و محورهای مختلف، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن نیز اعلام کرد که واشنگتن، جنبش انصارالله را به عنوان طرف قانونی در یمن به رسمیت می‌شناسد.

"تیموثی لیندرکینگ"، روز گذشته طی کنفرانسی مجازی اعلام کرد، آمریکا جنبش انصارالله را به عنوان یک طرف قانونی در یمن به رسمیت می‌شناسد. او در عین حال هشدار داد در صورتی‌که جامعه جهانی بودجه کمک‌های بشردوستانه به یمن را افزایش ندهد، این برنامه‌ها متوقف خواهد شد.

در اولین واکنش رسمی یمن به این اظهارات، "محمد البخیتی" عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله نوشت: "ما هرگز به دنبال کسب مشروعیت خود از آمریکا نبوده‌ایم ، بلکه به دنبال بازگرداندن حاکمیت و استقلال یمن و آزاد‌سازی هر وجب از خاک سرزمین‌مان هستیم." البخیتی در ادامه از کشورهای متجاوز و در راس آنها آمریکا خواست محاصره یمن را پایان دهد، نیروهایش را از این کشور خارج کند و به اراده ملت یمن احترام بگذارد.

"محمد علی الحوثی" عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در واکنش به اظهارات اخیر نماینده آمریکا گفت: "یمن با مقاومت پیروز شد و مشروعیت و استقلال خود را به دست آورد." وی بر ضرورت توقف فوری تجاوز و محاصره و دخالت در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یمن تاکید کرد.

"عبدالوهاب المحبشی" عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن هم در واکنش به این اظهارات گفت: "اعتراف فرستاده آمریکا در یمن به مشروعیت انصار الله، اعتراف ضمنی به این است که آمریکا در پشت جنگ علیه یمن قرار دارد."

اظهارات این دیپلمات آمریکایی در واقع اعترافی تلویحی به این مساله است که آمریکا همان طرفی است که در روند موفقیت‌آمیز کنفرانس‌های گفت‌وگو سنگ‌اندازی می‌کرد و مانع از اجرای هرگونه توافقی می‌شد و هر طرحی برای تشکیل دولت جدید را وتو می‌کرد.

همچنین می‌تواند اظهارات فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن نوعی اعترافی تلویحی به این مساله باشد که آمریکا توافق صلح و شراکت را ناکام گذاشته و پشت تجاوز علیه یمن قرار دارد تا با چنین رویکردی القا کند که جنبش انصارالله یمن جایگاه مردمی ندارد و نباید در دولت یمن مشارکت کند.

این اظهارات همچنین بیانگر اذعان آمریکا به مشارکتش در تمام جنگ‌ها علیه یمن است؛ جنگ‌هایی که با هدف به حاشیه راندن بخش اعظمی از ملت یمن آغاز شد تا در سرنوشت کشورشان مشارکت نداشته باشند. زیرا آمریکا معتقد است که یمن باید در کنترل کامل مزدوران و همپیمانانش باشد تا هیچ طرفی نتواند با تصمیمات سیاسی که درباره این کشور گرفته می‌شود، مخالفت کند.

یمن به فضل مقاومت ملت و رهبری حکیمانه و نیز ارتش و کمیته‌های مردمی قهرمان و قهرمانانی که در میادین جنگ و نبرد در برابر متجاوزان سعودی و مزدوران شان حضور دارند، پیروزی چشمگیری را کسب و آمریکایی‌ها و دیگر متجاوزان را مجبور کرد که حق یمنی‌ها در تعیین سرنوشت کشورشان را به رسمیت بشناسند که این دستاورد سیاسی علاوه بر پیروزی های نظامی، سیلی بزرگ دیگری برصورت ائتلاف سعودی است. ملت یمن طی 7 سال از جنگ ویرانگر ائتلاف متجاوز سعودی، اماراتی و آمریکایی مقاومتی مثال‌زدنی را نشان داده‌اند.

آمریکا در ادامه این به رسمیت شناختن، روزی نیز تایید خواهد کرد که صنعا نماینده واقعی یمنی‌ها است و تنها طرف قانونی است که باید با آن تعامل کند، و دیگر طرف‌ها بدون حمایت سعودی، امارات و آمریکا نمی‌توانند در یمن مقاومت کنند؛ زیرا آنها صرفا مزدور و فاقد هرگونه قدرت تصمیم‌گیری هستند.

بر این اساس ، شورای امنیت قرار است قطعنامه‌ای صادر کند تا همه چیز را به روال عادی برگرداند و به دخالت در امور یمن و تحمیل یک شخصیت بر مردم یمن پایان دهد زیرا این ملت‌ها هستند که روسای کشورشان را انتخاب می‌کنند نه سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت.

  پربازدید ترین