• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بی عدالتی «داراها و ندارها» برای واکسن کرونا، صدای سازمان جهانی بهداشت را درآورد

 بی عدالتی «داراها و ندارها» برای واکسن کرونا، صدای سازمان جهانی بهداشت را درآورد

 «تدروس آدهانوم » مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که پیش از این از ورود جهان به «آپارتاید واکسن» گِله کرده بود، باز هم درباره ناعدالتی موجود میان «داراها و ندارها» در دنیا سخن گفت.

مدیرکل «سازمان جهانی بهداشت» ضمن اعلام هشدارباش درباره گسترس «دلتا» سویه جهش یافته ویروس کرونا به حداقل 85 کشور جهان، بار دیگر از کشورهای ثروتمند دیا به دلیل اعمال تبعیض علیه کشورهای فقیر جهان در زمینه دسترسی به واکسن به شدت انتقاد کرد.

به گزارش «ایندین اکپرس»، تدروس آدهانوم روز جمعه در یک نشست خبری در ژنو مقر سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت کنونی همه گیری ویروس کرونا صحبت کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ابتدا هشدار داد که سویه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «دلتا پلاس» اکنون تبدیل به «مُسری‌ترین» نسخه شناخته شده این ویروس تبدیل شده است.

وی همچنین اعلام کرد، برآوردها و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که سویه جهش یافته دلتا اکنون به حداقل 85 کشور دنیا گسترش یافته است.

بخش اعظم سخنان روز جمعه آدهانوم در این نشست خبری، به موضوع تبعیض میان کشورهای ثروتمند و فقیر جهان در زمینه دسترسی به واکسن کرونا اختصاص داشت و این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت بار دیگر از کشورهای متمول خواست که واکسن‌های بیشتری در اختیار کشورهای فقیر دنیا قرار دهند.

آدهانوم که اهل کشور اتیوپی در قاره آفریقا است، اواخر اردیبهشت ماه درباره وضعیت نامناسب توزیع واکسن ضد کرونا گفته بود که جهان وارد وضعیت «آپارتاید واکسن» شده است. وی افزود: «مشکل بزرگ، عدم توزیع است، بنابراین، راه حل توزیع بیشتر است».

پیشتر، چین اعلام کرده بود در حالی که مردم آمریکا تنها چهار درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند دولت این کشور نزدیک به یک چهارم کل واکسن‌ها را انبار کرده است.

«هوا چانیینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: «آمریکا 330 میلیون نفر جمعیت دارد که معادل تنها چهار درصد جمعیت دنیا است. با وجود این، 2.6 میلیون دوز واکسن خریداری کرده که معادل یک چهارم کل دوزهای واکسن موجود در دنیا است».

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در نشست روز جمعه گفت، کشورهای ثروتمند در حال بازگشایی و واکسن زدن به افراد جوانی که در معرض خطر بزرگی از سوی کووید-19 نیستند، هستند اما فقیرترین کشورهای جهان به طرزی بی رحمانه با فقدان واکسن مواجه هستند.

او وضعیت شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در قاره آفریقا را «بسیار خطرناک» خواند و به افزایش حدود 40 درصدی یک هفته اخیر شمار ابتلا و کشته‌های کرونا در کشورهای آفریقایی در قیاس با هفته قبل از آن اشاره کرد.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت جاری دنیا گفت: «جهان ما دارد شکست می‌خورد، ما به عنوان جامعه بین‌المللی در حال شکست خوردن هستیم».

آدهانوم بدون نام بردن از کشور یا کشورهای خاص در جهان اعلام کرد، که کشورهای ثروتمند رغبتی نداشتنه‌اند که واکسن‌های در دسترس خودشان را در اختیار کشورهای با درآمد پایین قرار دهند.

وی ادامه داد: «رویکرد (موجود کشورهای ثروتمند در قبال کشورهای فقیر) یک موضوع مسبوق به سابقه است. مشکل فعلی ما، مشکل توزیع است. فقط واکسن‌ها را به ما بدهید».

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: «تفاوتی که وجود دارد، تفاوت بین داراها و ندارها است که اکنون به صورت کامل بی‌عدالتی جهان ما را عیان کرده است، بیایید با این بی عدالتی و تبعیض مواجهه کنیم».

«مایک رایان» کارشناس ارشد امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت هم در این نشست خبری حضور داشت و از «ذهنیت استعماری» در برخی کشورها در زمینه واکسن کرونا سخن گفت.

او گفت: «سطح ذهنیت استعماری که می‌گوید "ما نمی‌توانیم به شما چیزی (واکسن کرونا) بدهیم چرا که ما نگرانیم شما از آن استفاده نکنید". واقعا این سوال جدی است که (چنین ذهنیتی) در بحبوحه همه گیری باید باشد؟».

  پربازدید ترین