• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رهبران اروپای مرکزی نگران موج مهاجرت از افغانستان به اروپا استند

 رهبران اروپای مرکزی نگران موج مهاجرت از افغانستان به اروپا استند

شماری از رهبران اروپای مرکزی، نگرانی خود شان را از موج مهاجرت از افغانستان پس از خروج کامل نیروهای امریکایی و ناتو از این کشور ابراز کردند.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رهبران که روز جمعه -18 سرطان- در یک نشست خبری مشترک در کشور اسلوونی صحبت می‌کردند، نگرانی‌شان از موج مهاجرت از افغانستان به اروپا، ابراز کردند.

ماتئوش مورااویه تسکی، نخست‌وزیر لهستان در این نشست، گفت که خروج نیروهای ناتو از افغانستان، سبب هجوم مهاجران از این کشور به اروپا می‌شود و این موج در کنار موج ثابت ورود مهاجران از آفریقا خواهد بود.

مورااویه تسکی، افزوده است: «به همین دلیل ما باید بتوانیم از مرزهای خارجی خود محافظت کنیم.»

آندره بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک، گفته است که موج مهاجرت از افغانستان، یک «تهدید بزرگ» برای اروپا است.

کشورهای اروپای مرکزی هم‌راه با کشورهای اروپای شرقی، مخالف ورود مهاجران به دلیل جنگ و فقر از خاورمیانه، آفریقا و آسیا به کشورهای اروپایی استند.

رهبران کشورهای اروپای مرکزی با انتقاد از سیاست‌های مهاجرت اتحادیه‌ی اروپا،  این اتحادیه را به پرورش نابرابری در میان اعضای خود متهم کرده است.

هم‌چنان ویکتور اروبان، نخست‌وزیر مجارستان از سایر رهبران کشورهای اروپای مرکزی خواست که در مورد مسأله‌ی مهاجرت با هم هم‌راه باشند، تا صدای شان در اتحادیه‌ی اروپا شنیده شوند.

نگرانی از موج مهاجرت به کشورهای اروپای در حالی مطرح می‌شود که به دنبال درگیری در شماری از ولایت‌ها و سقوط شماری از ولسوالی‌ها به دست جنگ‌جویان طالب، مهاجرت از افغانستان به کشورهای بیرونی افزایش یافته است و روزانه صدها نفر از راه قاچاق و یا هم از مسیر قانونی از کشور بیرون می‌شوند.

  پربازدید ترین