• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ناآرامی و اغتشاش در لبنان پس از انصراف سعد الحریری از تشکیل کابینه

 ناآرامی و اغتشاش در لبنان پس از انصراف سعد الحریری از تشکیل کابینه

 هواداران سعد الحریری پس از انصراف ,وی از تشکیل کابینه به خیایان‌ها ریخته و اقدام به بستن جاده‌ها کردند.

خیابان‌های چند شهر لبنان از روز گذشته (پنج‌شنبه) همزمان با اعلام انصراف سعد الحریری از تشکیل کابینه، شاهد ناآرامی و اعتراضات هواداران وی بود.

به نوشته وبگاه عربی21،  پس از عدم توافق سعد الحریری با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، الحریری در نطقی از انصراف خود از تشکیل کابینه پس از گذشت نزدیک به 9 ماه از انتخاب وی برای این کار، خبر داد.

این اعلام در شرایطی که لبنان با بحران اقتصادی ناشی از عدم تشکیل دولت روبه‌رو است، به مثابه بنزینی بر روی آتش بود و بهانه‌ای شد تا هواداران سعد الحریری به خیابان‌ها بریزند.

در شهر «غربا» هواداران سعد الحریری، با آتش زدن سطل آشغال‌ها چند خیابان را مسدود کردند که به درگیری میان آن‌ها با نیروهای ارتش انجامید و معترضان به سمت نیروهای ارتش سنگ پرتاب کرده و نظامیان نیز تیر هوایی پلاستیکی شلیک کردند.

در برخی مناطق بیروت و شهرهای دیگر لبنان نیز درگیری‌ها در تمام ساعات نیمه شب تا صبح امروز ادامه داشت و پیش‌بینی می‌شود پس از نماز جمعه نیز تجمعات جدیدی شکل بگیرد. معترضان شب گذشته اتوبان «خلده» و «الناعمه» در بیروت را با آتش زدن لاستیک‌ها بستند. در استان «البقاع» نیز در چند منطقه طرفداران الحریری دست به اعتراض زدند.

در شمال لبنان و در استان طرابلس نیز معترضان جاده «الضنیه» به طرابلس را با آتش زدن لاستیک‌ها بستند. در شهر ساحلی صیدا نیزی برخی در اعتراض به افزایش قیمت دلار چند میدان اصلی شهر را بستند.

«سعد الحریری» مأمور تشکیل کابینه لبنان دیروز پنجشنبه انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد.

اتحادیه عرب و دولت آمریکا در واکنش به انصراف سعد الحریری، شرایط فعلی لبنان را خطرناک و در آستانه فروپاشی دانسته‌اند.

لبنان پس از انفجار بندر بیروت وارد یک بحران سیاسی شده است؛ لبنان در تاریخ چهارم اوت سال 2020 (14 مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد  انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از 190 کشته و 6500 مجروح به دنبال داشت.

به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

 با این حال، او نیز پس از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا اینکه الحریری به عنوان مأمور جدید تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد اما او نیز تا امروز موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و با میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به اختلاف برخورده است.

  پربازدید ترین