• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تُویتِ کنایه آمیز امرالله صالح به مهاجمان تویتری پاکستان بعد از نماز عید که مورد اصابت موشک قرار گرفت

تُویتِ کنایه آمیز امرالله صالح به مهاجمان تویتری پاکستان بعد از نماز عید که مورد اصابت موشک قرار گرفت

 امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان به "ترول"‌های توییتری که درباره تکان خوردن او هنگام اصابت موشک در نزدیک ارگ در فضای مجازی به او حمله کرده بودند، واکنش نشان داد.

روز سه شنبه (29 سرطان/تیر) هنگامی که آقای صالح در کنار اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و همراه با شماری از دولتمردان و مقام‌ها در حال ادای نماز عید قربان در ارگ بودند چند موشک در فاصله نزدیک به آن شلیک شد.

این اتفاق در حالی افتاد که نماز عید قربان از تلویزیون و فیسبوک به صورت زنده در حال پخش بود که نشان می‌داد آقای صالح و شماری دیگر هنگام شنیده شدن اولین شلیک راکت برای لحظه‌ای تکان خوردند.

امرالله صالح که همواره پاکستان را متهم به دست داشتن در ناامنی‌ها در افغانستان کرده، در توییتی کاربران پاکستانی در توییتر را متهم به "ترول" کردن او به خاطر آن رویداد کرده و در واکنش عکسی از جریان امضای توافق سران نظامی پاکستان با سران نظامی بنگلادش را منتشر کرده و گفته است:
ما در تاریخ خود چنین تصویری را‌ نداریم و هرگز نخواهیم داشت. بله، دیروز در حالی‌که یک راکت از بالا اصابت کرد و چند متر دورتر از ما فرود آمد، من به مدت یک ثانیه به خاطر برخورد راکت به خود لرزیدم. مهاجمانِ تُویتری پاکستانِ عزیز، طالبان و تروریسم از ضربه روحی این تصویر شفایاب نمی‌شوند. راه‌های دیگری را جستوجو کنید.

در سال 1971، رهبران سیاسی پاکستان شرقی در جریان جنگی خونین با پاکستان، و در حالیکه از حمایت هند برخوردار بودند، توانستند از پاکستان جدا شده و کشور مستقل بنگلادش را تشکیل دهند. امضای این توافق که منجر به تشکیل کشور بنگلادش شد، "شکست و تسلیم شدن پاکستان" در این جنگ تعبیر شد.

این توییت آقای صالح بیش از چهار هزار بار ریتویت شده و بسیاری از هندی‌ها هم از او به خاطر این توییت ستایش کرده‌اند.

روز سه شنبه (29 سرطان/تیر) نیز کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده با همرسانی ویدیویی از صحنه شلیک موشک هنگام ادای نماز در ارگ از عاملان این رویداد انتقاد کرده‌ و تاکید کرده‌اند که "شورشیان به اسلام و نماز نیز احترام نمی‌گذارند."

در حالی که شماری از مخالفان آقای صالح، تکان خوردن او هنگام شلیک موشک را به سخره گرفتند، برخی دیگر این واکنش او را طبیعی خوانده‌اند.

فواد لامع، خبرنگار در آمریکا نوشته است:
یک شخص آموزش دیده نظامی باید هر لحظه براى دفاع آمادگی داشته باشد؛ به حدى که بدنش در برابر واقعات غیرمترقبه، اتومات واکنش فوری نشان دهد. این واکنش فوری بدن را با ترس مغالطه نکنید. ترس آنست که پس از درک خطر، خودآگاهانه فرار را بر قرار ترجیح داد."

در سه سال گذشته، آقای صالح دست‌کم سه بار از سوءقصد، جان سالم به در برده است. در یکی از این حملات که در دفترکاریش در نزدیک خانه او رخ داد، دست‌کم بیست تن کشته و شماری هم زخمی شدند.

روز سه شنبه (29 سرطان/تیر) نیز پس از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، آقای صالح در صفحه فیسبوک خود در مورد واکنش آنی خود هنگام اصابت موشک نوشت:" تکان آنی از اثر حمله و انفجار ترس نیست و اگرهم است طبیعی است. من برای کمتر از دو ثانیه به زعم شما ترسیدم. هزاران پیام و تبصره رسیده است که چرا؟ این پیام‌ها از سه آدرس آمده‌اند. تبصره من به کسانی که در صحنه های دلخراش بوده‌اند بیشتر مفهوم ارایه می‌کند تا کسانی که با این نوع حالات برنخورده‌اند."

معاون رئیس‌جمهوری گروه اول را کسانی خوانده که از این تکان خورده او "مایوس شده‌اند"، گروه دوم را او "حسادت ورزان" خوانده و گروه سوم را هم که به نظر او اکثر کسانی که است که به این رویداد واکنش داشته‌اند ترول‌های "مربوط به پاکستان، مزدوران پاکستان، طالبان و دیگر تروریستان" خوانده است که هدف شان "کشتار رهبری دولت و تحقیر ملت-نظام افغانستان" بوده است.

در ادامه افزوده است که "ریزش یک برگ، خاکستر شدن باغ نیست. لحظه‌های مراتب سخت‌تر در پیش روست".

محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور نیز در سخنرانی پس از ادای نماز گفت: کشور را با راکت نمی‌توانید بگیرید، گرفتن این کشور قلب می‌خواهد.

  پربازدید ترین