• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: تا زمانی که حکومت جدید روی کار نیاید صلح برقرار نخواهد شد

 طالبان: تا زمانی که حکومت جدید روی کار نیاید صلح برقرار نخواهد شد

 سهیل شاهین یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده‌ی طالبان و سخنگوی این گروه در یک گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تا زمانی که حکومت جدید برخاسته از مذاکره در کابل روی کار نیاید، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد.

سهیل شاهین یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان و سخنگوی طالبان در قطر در یک گفتگو با خبرگذاری اسوشیتد پرس حکومت افغانستان را متهم می‌سازد که آشتی نمی‌خواهد و خواهان تسلیم شدن طالبان است و می‌خواهد به کارش ادامه دهد.

به گفتۀ او، این موضع گیری حکومت واقع گرایانه نیست.

طالبان تأکید می‌ورزد که تا زمانی که حکومت نو در افغانستان روی کار نیاید، صلح در این کشور برقرار نخواهد شد.

طالبان می‌گوید که این گروه نمی‌خواهد قدرت را به انحصار خود درآورند، اما آنان اصرار دارند که صلح در افغانستان برقرار نخواهد بود تا زمانی که حکومت تازه برخاسته از مذاکره در کابل روی کار آید و اشرف غنی رییس جمهور از قدرت برکنار شود.

آقای شاهین گفت: «آنان یعنی حکومت آشتی نمی خواهند، اما می‌خواهند تسلیم شویم. آنها می‌خواهند، بیا و آتش بس داشته باش اما حکومت خود را همانطور که هست ادامه خواهیم داد. بنابراین، این نیز یک رویکرد واقع گرایانه، یک رویکرد عملی نیست. لازم است که همه افغانان باید یک حکومت نو داشته باشند یا باید بر سر آن توافق کنند و این حکومت جایگزین حکومت کنونی در کابل شود و این حکومت برای ما و سایر افغانان قابل قبول باشد.»

آقای شاهین افزود: «هیچ افغانی خواهان جنگ داخلی از جمله من نیست. و من فکر می‌کنم همه افغانان باید پیرامون ارزشهای ملی خود، ارزش‌ه‍ای اسلامی خود گرد هم آیند و مدارا نشان دهند.»

این در حالی است که ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در افغانستان روز گذشته در یک نشست آنلاین گفته بود که جنگ 20 ساله رهبران طالبان را به ستوه آورده است و از همین رو درک کرده‌اند که اکنون باید به دنبال یک راه حل سیاسی باشند.

این سخنان کابلوف، واکنش وزارت خارجه افغانستان را در پی داشت. وزارت امور خارجۀ کشور در اعلامیه‌‌ای گفته است،‌ ما صحبت‌های اخیر ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهوری فدراتیف روسیه برای افغانستان را در شماری رسانه‌ها پیرامون آمادگی طالبان برای دستیابی به راه حل سیاسی و “احتمال استیلای بالقوهٔ طالبان بر قدرت” بررسی کردیم.

وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌اش گفته است: در واقع طالبان از زمان امضای موافقتنامهٔ دوحه، تعهدات‌شان را در قبال کاهش خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات جدی روی آتش‌بس و رسیدن به توافق سیاسی پیهم نقض کرده اند و این نشان دهندهٔ‌ این واقعیت است که طالبان برخلاف اظهارات‌شان، در عمل، آمادهٔ حل سیاسی بحران افغانستان نیستند.

  پربازدید ترین