• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار حجت الاسلام مبارز با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین قم/ تأکید بر همکاری متقابل برای تسهیل امور مهاجرین

دیدار حجت الاسلام مبارز با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین قم/ تأکید بر همکاری متقابل برای تسهیل امور مهاجرین

طی دیدار حجت‌الاسلام سیدنوراحمد مبارز؛ مسئول نمایندگی مرکز تبیان در قم با دکتر شیرمحمدی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی این ولایت، طرفین بر همکاری هرچه بیشتر جهت تسهیل در امور مهاجرین ساکن قم تأکید کردند.

قم: روز دوشنبه (4 اسد) مسئول نمایندگی مرکز تبیان در قم با حضور در اداره‌ی امور اتباع و مهاجرین خارجی این ولایت، با مدیرکل این اداره دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار حجت‌الاسلام مبارز؛ مسئول نمایندگی مرکز تبیان در قم ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های اداره‌ی اتباع و مهاجرین خارجی این ولایت در بهبود وضعیت اتباع افغانستانی ساکن قم، اظهار داشت که مهاجرین قشر فراموش شده‌ای هستند که نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارند؛ بطور مثال به دلیل نداشتن حق رأی نمی‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری که ارتباط مستقیمی با سرنوشت آنان دارد سهیم شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا با تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری، ریاست عمومی مرکز تبیان؛ مهاجرین توانستند بصورت غیرمستقیم در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نظر دهند و به نوعی مشارکت داشته باشند.

مبارز؛ در ادامه‌ی این دیدار به طرح برخی از مشکلات عمومی مهاجرین پرداخت و از مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم خواست تا جهت حل این مشکلات امکان مساعدت‌های لازم را بررسی نماید.

وی با اشاره به وضعیت مهاجرین بدون مدرک حاضر در جمهوری اسلامی ایران، به اجرای فرمان مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مبنی بر ثبت‌نام دانش‌آموزان فاقد مدرک تاکید کرد و افزود: با توجه به حضور خیل عظیم این‌ دانش‌آموزان، انتظار می‌رود که این اداره نسبت به وضعیت آنان همکاری داشته باشد تا هیچ دانش‌آموزی از امکان تحصیل باز نماند.

مسئول نمایندگی مرکز تبیان در قم؛ در ادامه سخنان خود با طرح تعداد دیگری از مشکلات مهاجرین در زمینه‌هایی از قبیل بیمه‌ی درمانی، توجه به اقشار آسیب‌پذیر، هزینه کارت‌های کارگری و اعزام زائرین مهاجر در اربعین حسینی به عتبات عالیات، از دکتر شیرمحمدی تقاضا نمود که نسبت به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

در ادامه‌ی این دیدار دکتر عباس شیرمحمدی؛ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم ضمن تبریک اعیاد پیش رو و همچنین مسئولیت جدید حجت‌الاسلام مبارز در نمایندگی مرکز تبیان قم اظهار داشت که این اداره از تلاش‌هایی که مرکز تبیان و حجت‌الاسلام حسینی مزاری در راستای روشنگری افکار عمومی مهاجرین و افراد داخل افغانستان دارند، باخبر است و امید است که با تجربیات شما در عرصه مهاجرین و جهاد این مرکز در شهر قم رشد و توسعه پیدا کند.

شیرمحمدی؛ تصریح کرد که مرکز تبیان باید با ایجاد کانونی متشکل از طلاب و افراد نخبه که علاوه بر خطیب بودن، توانایی فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی دارند، در جهت روشنگری جامعه امروز افغانستان گام بردارد تا مبادا مردم این کشور مغلوب سیطره‌ی امریکا شوند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان فاقد مدرک، افزود: اگر مسئولین همه‌ی ولایات همکاری کنند و وزارت کشور نیز در این مورد با قاطعیت رفتار کند، ثبت‌نام این‌ دانش‌آموزان انجام خواهد شد و در این مورد با صحبتی که با کمیساریای عالی پناهندگان صورت گرفته، قرار شده است تا برای این دانش‌آموزان در بخش قنوات این ولایت مدرسه‌ای ایجاد شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم تصریح کرد؛ روحیه‌ی مطالبه‌گری مهاجرین باید دو طرفه باشد و آنان ضمن طرح مشکلات خود، مشکلات این اداره با مهاجرین را هم جویا شوند تا طرفین بتوانند با کمک یکدیگر هرچه بیشتر این مشکلات را حل کنند.

شیرمحمدی؛ در ادامه‌ی این دیدار با اشاره به مباحثی نظیر بیمه، کارت کارگری، اعزام زائرین در اربعین به عتبات عالیات و آموزش مهاجرین خاطرنشان ساخت: در رابطه با اعزام زائرین به کربلا اگر این برنامه اجرایی شد، همکاری‌های لازم با اعزام زائران صورت خواهد گرفت. وی در مورد آموزش مهاجرین نیز علاوه نمود که در این راستا سازمان ملل کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند اما متأسفانه مهاجرین در این بخش حضور کمرنگی دارند و از این طرح استقبال نمی‌کنند.

در ادامه‌ی این گفت‌وگو طرفین با ارائه پیشنهاداتی، بر حل مشکلات مربوز به حوزه‌ی مهاجرین تأکید کردند.

  پربازدید ترین