• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غدیر اعتبار خود را از حضرت علی (ع) می گیرد

غدیر اعتبار خود را از حضرت علی (ع) می گیرد

 ابراهیمی با بیان اینکه غدیر چیزی را به علی(ع) اضافه نکرد، بلکه این علی است که به غدیر اعتبار می‌بخشد، گفت: دلیل انتخاب پیامبر(ص) این است که حضرت علی(ع) در مراتب کمال از دیگران برتر است، یعنی این وجه امتیاز در شخصیت حقیقی ایشان، آن انتخاب را برای شخصیت حقوقی‌شان رقم می‌زند.

زهرا ابراهیمی کارشناس مسائل دینی، اظهار کرد: اگر بخواهیم مهمترین ویژگی تشیع و وجه تمایز آن با سایر مذاهب را ذکر کنیم، می‌توانیم به مسئله‌ی ولایت اشاره نماییم.

وی بیان کرد: در ادبیات دینی به مفهوم ولایت می‌توان از دو دریچه نگاه کرد، درمفهوم اول،  ولیّ خدا بودن به این معناست که کسی تمام مراتب و مراحل کمال بشری را طی نماید و به نهایت درجه‌ی قرب الهی برسد و اینگونه ولی و دوست خداوند گردد.

کارشناس دینی با بیان اینکه مفهوم دوم بدین معناست که کسی به دلیل تفوق و برتری، مسئولیت و رهبری یک جامعه را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: مفهوم ولایت در رابطه با حضرت علی علیه‌السلام با هر دو معنا تحقق پیدا می‌کند؛  یعنی "ولی" بودن حضرت علی علیه‌السلام هم به معنای این است که ایشان همه‌ی مراتب کمال و مراحل آن را طی کرده‌اند و هم تفوق و برتری برای رهبری و سرپرستی یک جامعه دارند.

وی افزود: البته نکته‌ای که نباید از آن غفلت ورزید این است که شخصیت حقوقی حضرت در سرپرستی یک جامعه، وامدار شخصیت حقیقی ایشان است، یعنی دلیل اینکه ایشان از جانب پیامبر انتخاب می‌شوند و مسئولیت رهبری اجتماع به ایشان سپرده می‌شود، این است که امام آن مراحل کمال را طی کرده‌اند و به همین علت شأنیت انتخاب شدن و گزینش از سوی پیامبر را دارا هستند.

 کارشناس حوزوی عنوان کرد: به بیان دیگر غدیر ارزشش را از حضرت علی علیه‌السلام می‌گیرد؛ نه اینکه غدیر یک روزی است و آن روز عید الله اکبر بوده و حالا در آن روز عزیز حضرت علی علیه‌السلام انتخاب می‌شود؛ خیر، عزت غدیر به واسطه‌ی حضرت علی علیه‌السلام است.

وی ابراز کرد: در آن روز هر کسی می‌توانست رهبری و سرپرستی اجتماع را به عهده بگیرد و از سوی پیامبر انتخاب شود، اما چرا پیامبر حضرت علی علیه‌السلام را انتخاب می‌کنند!؟ و چرا با کلام خویش نیز از مردم اقرار می‌گیرند که الست اولی بکم من انفسکم؟ و وقتی مردم پاسخ می‌دهند:  قالوا: نعم، ایشان می‌فرمایند «من کنت مولاه فعلی مولاه!؟»

ابراهیمی اذعان کرد: دلیل انتخاب پیامبر(ص) این است که حضرت علی(ع) در مراتب کمال از دیگران برتر است، یعنی این وجه امتیاز در شخصیت حقیقی ایشان، آن انتخاب را برای شخصیت حقوقی‌شان رقم می‌زند، بنابراین غدیر چیزی را به علی اضافه نکرد، بلکه این علی است که به غدیر اعتبار می‌بخشد. .

وی با بیان اینکه نکته‌ی دیگر اینکه وقتی مسئله‌ی رهبری یک جامعه در میان است، مهمترین امری که می‌تواند جامعه را به سعادت برساند موضوع عدالت است، ادامه دهد: اگر جامعه در مسیر عدالت قرار گیرد و رهبر آن جامعه عادل باشد، می‌تواند سعادت دنیوی و اخروی را برای آن اجتماع به ارمغان بیاورد.

این کارشناس دینی با تاکید براینکه حضرت علی علیه‌السلام نماد تقوا و نمود عینی عدالت هستند و به همین دلیل مناسب‌ترین شخص برای رهبری جامعه است، گفت: عدالت حضرت علی علیه‌السلام تا جایی نمود پیدا می‌کند که ایشان حتی همین مسئله‌ی رهبری و سرپرستی یک جامعه را هم ابزاری در برقراری عدالت آن جامعه می‌دانند.

وی ابراز کرد: به همین دلیل حضرت علی(ع) ارزش حکومت و حکومت‌داری را نزد خود از لنگه‌ی کفش و یا حتی آب بینی یک بز هم کم ارزش‌تر می‌دانند و اینگونه اوج اشمئزاز و تنفر خویش را از دنیاگرایی بیان می‌فرمایند.

ابراهیمی اظهار کرد: اگر بخواهیم مسئله‌ی غدیر را به خوبی درک کنیم، باید به دلیل انتخاب‌شدن حضرت علی علیه‌السلام در این روز بیندیشیم.

وی افزود: غدیر نوعی ارائه‌ی سبک و روش برای رهبری است؛ حال چه این سرپرستی و رهبری مربوط به گروه کوچکی همچون خانواده باشد و چه سرپرستی یک اجتماع فرقی ندارد.

این کارشناس دینی بیان کرد: اگر بخواهیم از شیوه و روش حضرت کمک بگیریم و زندگی خود را غدیری کنیم، باید بر ویژگی عدالت تمرکز نماییم، بنابراین چه نیکوست که امسال در کنار جشن غدیر، غدیر را به آغوش هویت اصلی خویش یعنی عدالت بازگردانیم.

  پربازدید ترین