• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیکر محمد سرور رجایی در بهشت زهرای تهران آرام گرفت

پیکر محمد سرور رجایی در بهشت زهرای تهران آرام گرفت

 پیکر محمد سرور رجایی، فعال فرهنگی، نویسنده و شاعر نام‌آشنای افغانستانی در ایران امروز جمعه (8 اسد/ مرداد) در در قطعه نام‌آوران بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد.

محمد سرور رجایی سحرگاه که یک هفته قبل به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، روز پنج شنبه(7 اسد/ مرداد) بر اثر ابتلا به کرونا در 52 سالگی در تهران درگذشت و امروز جمعه(8 اسد/ مرداد) در بهشت زهرای این شهر به خاک سپرده شد.

وفات این فعال سرشناس فرهنگی با واکنش‌های گسترده‌ای در بین فعالان فرهنگی و ادبی دو کشور افغانستان و ایران همراه شده و وزرای فرهنگ دو کشور به این مناسبت، پیام تسلیت صادر کردند.

محمد سرور رجایی بیشتر عمر خود را در کنار این‌که موسس خانه ادبیات افغانستان و از فعالان نامدار این حوزه بود، به فعالیت‌های پژوهشی در مورد شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران در برابر تجاوز رژیم بعث عراق و همچنین شهدای ایرانی جهاد مردم مسلمان افغانستان در برابر تجاوز ارتش سرخ شوروی و بالاتر از آن، ایمان قلبی، باور، خاطرات و اشعار مردم افغانستان به حضرت امام خمینی(ره)، بنیان‌گذار انقلاب اسلامی اختصاص داد.

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون»، «ماموریت خدا»، «در آغوش قلب‌ها» آثار منتشر شده از مرحوم رجایی‌ است.

کتاب خاطرات «شهید دکتر سیدعلی شاه موسوی گردیزی» از فرماندهان جهادی و زندانی‌ بی‌گناه زندان امریکایی گوانتانامو که در حمله انتحاری گروه داعش در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا به شهادت رسید، دیگر محصول تلاش‌های محمد سرور رجایی‌ است که به زودی منتشر خواهد شد.

انتشار مجله «باغ» ویژه کودکان افغانستانی از دیگر ثمرات عمر مرحوم رجایی است.

مرحوم رجایی از اعضای دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و نیز عضو هیأت تحریریه مجله‌های سوره و راه بود و ده‌ها مقاله، یادداشت و گزارش درباره روابط فرهنگی ایران و افغانستان از او به یادگار مانده است.

او چندین دوره دبیری جشنواره «قند پارسی»، جشنواره خانه ادبیات افغانستان را نیز بر عهده داشت.




  پربازدید ترین