• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عاشورا مکتب همدلی و صمیمیت است

عاشورا مکتب همدلی و صمیمیت است

عاشورا درس عشق و ایثار و مقاومت در برابر مظالم است. عاشورا مکتب همدلی است؛ عاشورا پیام آور صلح، صمیمت و مساوات بین مردم و جوامع اسلامی است.

کلمه عاشورا بنام عشق ثبت شده است. عشق به انسانیت و عبودیت مطلق انسانی در پیشگاه پروردگار؛
عاشورا درس عشق و ایثار و مقاومت در برابر مظالم است که توسط حضرت امام حسین و اهل بیت رسول اکرم از اعتقاد و عبادت بمیدان کار و زار جامه عمل پوشید.
عاشورا مکتب همدلی است؛ عاشورا پیام آور صلح، صمیمت و مساوات بین مردم و جوامع اسلامی است.

در روزهای ماه پربرکت محرم، عاشورا و ماجرای پر افتخار عاشورایی (کربلا) سالروز شهادت بزرگ مرد تاریخ و نواسه گرامی رسول خدا حضرت حسین و خاندانش قرار داریم؛ لذا خواستم تا به تاسی و یادی از آن بزرگ مردان تاریخ؛ چشم انداز کوتاهی در سیر تاریخی سنت عاشورایی، پیام ها، دست آوردها و.... داشته باشم.

مفهوم و ماهیت عاشورا؛ برای خیلی از ما گنگ و پوشیده مانده است و جوهره آن کاملا به گرد آلوده و کم کم رنگش تیره و تار گشته و به فراموشی سپرده شده است و از آن صرف به عنوان یک حادثه تاریخی و یا افسانه ای می نگریم که در یک وقت اتفاق افتاده و بس. بدون اینکه در آن تاملی داشته که این واقعه چه پیامد و دست آوردی از خود بر جای گذاشته است و بسیار از ما به چشم فرقه ای به آن نگاه می کنند. طوری که بعصی از سنی ها این حادثه را صرف شیعیان می دانند و یا شیعیان آنرا مخصوص خود؛ که متاسفانه هردوی شان در اشتباه هستند.

برخی از شیعیان که دست پیروی از آن حضرت را بر سینه خود می زنند؛ صرف این مناسبت برزگ را به برپاداری مراسم، عنعنوی و افسانه ای با پوشیدن لباس سیاه و شعارهای گوناگون همانند آن اکتفا می کنند.
در مقابل برخی دیگر از پیروان مذاهب اسلامی غافل از آنکه بدانند که عاشورا نه تنها از شیعیان نیست بلکه یک درس زندگی ساز، اساس آزادگی، متعلق و یا افتخار همه ای مسلمانان جهان است.

حال سوال اینجا است که آیا عاشورا یک مناسبت تاریخی است که بنیانگذارش حضرت حسین بوده و مخصوص شیعیان می باشد؟ یا اینکه عاشورا از شهادت آن حضرت؛ دارای این مرتبه والا شده است؟ یا اینکه عاشورا از قدیم الایام – بین ادیان و مذاهب قبل از اسلام و حتی در اسلام - پیش از این واقعه - دارای فضیلت و جایگاه خاص بوده و شهادت حضرت حسین تنها مربوبوط گروه خاصی نمی باشد؟ یا اینکه عاشورا از قدیم تا کنون به همین رویش بوده که است و یا اینکه دستخوش تحولات شده است؟

عاشورا یک کلمه عربی است که معنای کلمه معادل "ده" فارسی را می دهد و یکی از سنن دینی در تمام ادیان و مذاهب قبل از اسلام دارای اهمیت و جایگاه خاص بوده که روز دهم ماه محرم را عاشورا گویند، زیرا عدد ده را در عربی عشر می گویند و این کلمه به چند لفظ مختلف در کتابهای لغت عربی ذکر شده است مانند عاشوراء - عشوراء - عاشورا - عشورا- عاشور ، در بعضی از کتاب های قاموس عربی، عاشورا روز نهم محرم را نیز گفته اند و علمای لغت در اصل کلمة عاشورا اختلاف دارند، بعضی می گویند عاشورا کلمة عربی است و بعضی دیگر عاشورا را کلمة عبرانی خوانده اند.

در مورد نامگذاری این روز به نام عاشورا اقوال و روایات متعددی ذکر شده است بعضی می گویند که سبب نامگذاری عاشورا به این نام همانا دهم ماه محرم است و این قول واضح تر و نزدیکتر به دهم ماه محرم است، و گفته شده است که عاشورا روزی است که خداوند تعالی ده پیامبرش را با ده کرامت افتخار بخشیده است که از قرار ذیل است:

اول: در این روز، خداوند موسی را نصرت بخشید، در دریا راه را برایش باز نمود تا از چنگ فرعون نجات یافت و فرعون با لشکرش غرق گردید.
دوم: در این روز کشتی نوح با سلامتی در جودی استقرار یافت.
سوم: در این روز یونس از شکم نهنگ نجات یافت.
چهارم: در این روز خداوند توبة آدم را پذیرفت.
پنجم: در این روز یوسف از قعر چاه تاریک بیرون آورده شد.
ششم: در این روز عیسی به دنیا آمد و در همین روز به آسمان برده شد.
هفتم: در این روز خداوند داود را مورد عفو و بخشش خود قرار داد.
هشتم: در این روز ابراهیم چشم به جهان گشود.
نهم: در این روز چشمان یعقوب دو باره روشن گردید و بینا شد.
دهم: در این روز ... گذشته و آیندة پیامبر بزرگ اسلام (ص) بخشیده شد.

  پربازدید ترین