• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

صدراعظم آلمان: آماده گفتگو با کشورهای همسایه افغانستان برای خروج پناهجویان افغانستانی هستیم

 صدراعظم آلمان: آماده گفتگو با کشورهای همسایه افغانستان برای خروج پناهجویان افغانستانی هستیم

صدراعظم آلمان با اشاره به عدم موافقت امریکا برای تمدید مهلت خروج بعد از پایان ماه اگست، می گوید که آلمان آماده گفتگو با کشورهای همسایه افغانستان مانند ایران و پاکستان است تا از یک فرودگاه غیرنظامی برای خروج پناهجویان افغانستانی، کمک صورت بگیرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که در پایان اجلاس گروه هفت با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به عدم موافقت امریکا با تمدید مهلت خروج به بعد از پایان ماه اوت گفت که اکنون تبادل نظر برای استفاده از یک میدان هوایی غیرنظامی برای کمک به خارج ساختن پناهجویان افغانستانی در جریان است.

خانم مرکل افزود که آلمان در این زمینه، آماده گفتگو با کشورهای همسایۀ افغانستان، مانند ایران و پاکستان، است.

این در حالیست که جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، عصر روز گذشته (سه شنبه) در پایان نشست مجازی رهبران هفت کشور صنعتی جهان، در یک گفتگوی تلویزیونی بر خروج سربازان امریکائی از افغانستان تا تاریخ 31 اگست تاکید کرد، به شرط آنکه طالبان پیش از آن راه بر همۀ کسانی که خواستار رسیدن به میدان هوایی و ترک کشور هستند، باز بگذارد.

او ساعاتی پیش از آن در گفتگو با رهبران گروه هفت مخالفت تلویحی خود را با تمدید دورۀ حضور سربازان این کشور در افغانستان اعلام کرده بود. آنان از رئیس جمهوری امریکا خواسته بودند که امنیت میدان هوایی کابل را تا هنگامی که [برای خروج کلیۀ افراد] لازم است، تامین کند.

طالبان پیش از برگزاری این نشست اعلام کرده بود که با تمدید عملیات خروج به بعد از تاریخ پیش بینی شده موافقت نکرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان عصر روز گذشته (سه شنبه) در کابل تاکید کرد که خروج افغان ها پس از این تاریخ متوقف خواهد شد.

او گفته بود «غربی‌ها کنترول میدان هوایی را در دست دارند، دارای هواپیما هستند، شهروندان خود را ببرند، ... اما نباید افغان را به فرار از کشور تشویق کنند». او تاکید کرد که افغانستان به کارشناسان خود احتیاج دارد و «آنها را نباید به کشورهای دیگر برد».

  پربازدید ترین