• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تلاش اروپا برای دور نگه داشتن پناهندگان افغانستانی از قاره سبز به هر قیمتی

 تلاش اروپا برای دور نگه داشتن پناهندگان افغانستانی از قاره سبز به هر قیمتی

یک هفته نامه آلمانی در گزارشی از تلاش اروپا برای دورنگه داشتن پناهندگان افغانستانی از این اتحادیه با هر ابزاری خبر داده و نوشت: استفاده از نسخه مشابه توافق پناهندگان با ترکیه برای کشورهای همسایه افغانستان در دستور کار اروپا قرار دارد.

هفته نامه "اشپیگل" در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا با تمام قدرت تلاش می کند تا از هجوم مجدد پناهندگان به اروپا جلوگیری کند و برای این منظور می خواهد از یک نسخه قدیمی و معروف استفاده کند؛ یعنی کشورهای همسایه افغانستان پناهندگانی از کشورمان را بپذیرند و آن ها را از اروپا دور نگه دارند و در قبال آن پول دریافت کنند.

اشپیگل در ادامه این گزارش نوشت: حدود 20 سال جنگ، صدها هزار کشته و میلیاردها یورو سرمایه گذاری غربی و حالا هم نتیجه این شده که طالبان دوباره در افغانستان به قدرت دست یابد. حالا اتحادیه اروپا تلاش می کند به زعم خود از وقوع بدترین ها یعنی وقوع بحران پناهندگانی مشابه سال 2015 جلوگیری کند. این هدف اتحادیه اروپا در نشست اخیر وزرای کشور اتحادیه اروپا در بروکسل مشخص شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به تجربیات قبلی در بیانیه پایانی این نشست بر این مسئله تاکید کردند که این اتحادیه مصمم است به صورت مشترک از هجوم موج پناهندگان جدید خودداری کند.

پیغامی که از اروپا به افغانستان ارسال می شود واضح است و آن این است که با تخلیه شهروندان خودی و افغانستانی هایی که در سال های اخیر به غرب کمک کرده اند هدف اتحادیه اروپا فعلا محقق خواهد شد. هر کس دیگری که می خواهد از دست طالبانی که بعد از 20 سال دوباره به قدرت رسیده فرار کند باید در منطقه باقی بماند و به هیچ عنوان به سمت اروپا نیاید.

اشپیگل در ادامه نوشت: برای این منظور اتحادیه اروپا می خواهد از ابزاری که قبلا برای ترغیب ترکیه و لیبی به پذیرش پناهندگان و دور نگه داشتن آن ها از اروپا استفاده کرده بود مانند پول، تجهیزات و پرسنل استفاده کند.

هورست زیهوفر، وزیر داخله آلمان در این باره گفته است که کشورهای همسایه افغانستان باید در پذیرش و مراقبت از پناهندگان مورد حمایت قرار گیرند.

وی در این باره گفته است: کمیسیون اروپا باید سریعا برنامه عملیاتی مربوطه را تنظیم کند و در نهایت هزینه های غلطی نکند. در این راستا ما باید تخته های بسیار ضخیمی را سوراخ کنیم.

وزرای داخله اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در بروکسل نتوانستند درباره مسئله پذیرش پناهندگان افغانستانی به توافقی دست یابند و تنها بر مسئله حفاظت بیشتر از مرزهای خارجی اروپا و کمک به پناهجویان در نزدیکی وطن آن‌ها توافق کردند.

این نشست نشان داد که در حال حاضر اتحادیه اروپا نمی خواهد هیچ تعهد مشخصی برای پذیرش پناهندگان افغانستانی از خود نشان دهد.

کشورهایی مانند اتریش، دانمارک و جمهوری چک همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری می‌کنند و حاضر به پذیرش پناهجویان افغانستانی نیستند.

این کشورها در عین حال طرفدار کمک به پناهجویان در منطقه، از جمله در کشورهای همسایه افغانستان هستند. آلمان از کشورهایی است که از این ایده استقبال می‌کند و منابعی برای آن در نظر گرفته

وزیر داخله فرانسه هم پیشنهاد داده که برای مقابله با هجوم پناهندگان از افغانستان مدل توافق پناهندگان با ترکیه با کشورهای همسایه افغانستان هم منعقد شود.

  پربازدید ترین