• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دانمارک: دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

 دانمارک: دولت طالبان را به رسمیت نمی شناسیم

«یِپِ کوفود» وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا، دولت به رهبری طالبان در افغانستان را به رسمیت نخواهد شناخت.

همزمان با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره اقدام قریب‌الوقوع طالبان برای تشکیل دولت ، دانمارک هر گونه به رسمیت شناختن این دولت را رد کرد.

بنا بر گزارش رسانه‌ها، وزیر امور خارجه دانمارک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «دی‌آری» این کشور درباره احتمال اقدام طالبان در ایجاد دولت جدید در افغانستان واکنش نشان داد.

«یِپِ کوفود» اعلام کرد که دانمارک «هر گونه (تشکیل) دولت (توسط) طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد».

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، اظهارات کوفود دانمارک را به اولین کشور غربی تبدیل کرده که چنین موضعی اتخاذ می‌کند.

دانمارک در جنگ 20 ساله اشغالگرانه به رهبری امریکا در افغانستان مشارکت داشت و اخیرا به دنبال تسلط طالبان بر بخش اعظم افغانستان از این کشور خارج شد.

وزیر خارجه دانمارک با دفاع از این حضور اشغالگرانه کشورش اعلام کرد، دانمارک نگران است که «پیشرفتی که ما در نتیجه دو دهه تلاش در افغانستان ایجاد  شده است» از بین برود.

به گفته او، «مهم‌ترین نگرانی» حال حاضر دانمارک این است که همه افراد حاضر در لیست خروج از افغانستان قادر به ترک این کشور بشوند.

تاکید وزیر خارجه این کشور غربیِ عضو اتحادیه اروپا و ناتو درباره به رسمیت نشناختن دولت طالبان در شرایطی مطرح شده که در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اعلام قریب‌الوقوع تشکیل این دولت مطرح شده است.

«بلال کریمی» یکی از سخنگویان طالبان در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان مشخص نشده است.

به گفته او، دلیل به تاخیر افتادن اعلام تشکیل دولت جدید افغانستان برخی مشکلات فنی است اما توضیح بیشتری ارائه نداد.

این سخنگوی طالبان البته اعلام کرد که در آینده نزدیک تشکیل دولت جدید افغانستان اعلام خواهد شد چرا که مشورت‌ها و رایزنی‌ها برای تشکیل دولت تکمیل شده است.

بلال کریمی خبرها درباره اینکه قرار است «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دولت جدید افغانستان شود را تایید یا تکذیب نکرد.

  پربازدید ترین