• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیت الله رئیسی: دولت افغانستان برخواسته از رای مردم باشد

آیت الله رئیسی:  دولت افغانستان برخواسته از رای مردم باشد

رئیس جمهور ایران، در پاسخ به سوال درباره موضع دولت ایران در ارتباط با رخدادهای افغانستان گفت: امروز حدود 3 میلیون افغانستانی آسیب دیده در ایران مهمان هستند. وجود آمریکایی‌ها در افغانستان باعث تضییع حقوق مردم در افغانستان شده است. راهکار افغانستان استقرار دولتی با رای مردم است. ایران به دنبال برقراری صلح در افغانستان است. از دولتی که برخواسته از رای مردم افغانستان باشد حمایت می‌کنیم.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی شنبه شب در نخستین گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردمش در پاسخ به سوال درباره موضع دولت ایران در ارتباط با رخدادهای افغانستان گفت: افغانستان واقعاً جراحت بزرگی برداشته است. با ظلمی که آمریکایی‌ها و کشورهای بیگانه در حق افغانستان انجام دادند، این کشور سال‌هاست که تحت ظلم است و کودکان افغانی هر روز مجروح و معلول شدند.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: امروز مجامع بین‌المللی اعلام می‌کنند که در دو دهه گذشته بیش از 30 هزار کودک افغانی دچار آسیب شدند، خانه‌های بسیاری ویران شده و مردم افغانستان خیلی آسیب دیدند. امروز فقط در ایران میزبان بیش از 3 میلیون افغانستانی هستیم که از میهن خود آواره شده‌اند. مسأله افغانستان نشان داد که حضور آمریکا در هیچ کجای دنیا نه امنیت‌ساز، بلکه مخل امنیت و باعث تضییع حقوق مردم از جمله در افغانستان شده است. آمریکا در افغانستان اقدامات ضد حقوق بشر و کارهایی انجام داده که قطعا نیاز به تحلیل و بررسی و پیگیری دارد.

رئیس جمهور اظهار داشت: راهکار مساله افغانستان این است که باید آنجا دولتی با رأی و اراده مردم مستقر شود. جمهوری اسلامی همواره دنبال این بوده که صلح و آرامش در افغانستان برقرار شده، خونریزی و برادرکشی در افغانستان قطع و اراده مردم در این کشور حاکم شود. از دولتی که برخاسته از رأی مردم افغانستان باشد، حمایت می‌کنیم و این اقتضای سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. دولت برخاسته از رای مردم در افغانستان حتما می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار خوبی داشته باشد.

دکتر رئیسی تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ایران است و ما نه فقط درباره افغانستان بلکه امنیت و آرامش همه کشورهای همسایه‌مان را امنیت و آرامش خودمان می‌دانیم و تقویت روابط با آنها مساله محوری و اولویت سیاست خارجی ایران است.

  پربازدید ترین