• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: 97% درصد افغان ها در خطر قرار گرفتن زیرخط فقر قرار دارند

 سازمان ملل: 97% درصد افغان ها در خطر قرار گرفتن زیرخط فقر قرار دارند

 سازمان ملل روز پنجشنبه هشدار داد که این خطر وجود دارد که 97 درصد افغانستانی‌ها زیر خط فقر قرار بگیرند.

سازمان ملل روز پنجشنبه هشدار داد که 97 درصد افغانستانی‌ها در خطر قرار گرفتن زیر خطر فقر قرار دارند و خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه برای بهبود وضعیت زندگی در کشور شد.

در گزارش سازمان ملل آمده است: «در صورتی که به درخواست‌ها برای کمک به مقابله با بحران‌های سیاسی و اقتصادی در افغانستان پاسخ داده نشود تا 97 درصد از افغانستانی‌ها با خطر رفتن به زیر خط فقر مواجه هستند».

در این گزارش آمده است که احتمال دارد که تولید واقعی ناخالص داخلی در افغانستان تا 13.2 درصد کاهش یابد که همین موضوع درصد فقر در کشور را تا 25 درصد افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) روز سه‌شنبه گفت که افغانستان با فروپاشی خدمات اساسی روبروست.

«ینس لارک» سخنگوی این نهاد سازمان ملل در نشست خبری این سازمان با بیان اینکه میلیون‌ها افغان نیاز به کمک غذایی و کمک‌های بهداشتی دارند، از اهداکنندگان خواست در آستانه کنفرانس بین المللی کمک به افغانستان در 13 سپتامبر (22 سنبله) کمک‌های بیشتری ارائه کنند.

سازمان ملل متحد تقاضای کمک تقریباً 200 میلیون دلاری بیشتر برای کمک‌های نجات‌بخش در افغانستان کرد.

آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که مبلغ اضافی به این معناست که در حال حاضر در مجموع 606 میلیون دلار برای کمک به افغانستان تا پایان سال نیاز است.

حتی قبل از تحولات اخیر افغانستان، کشور به شدت وابسته به کمک بود و 40 درصد تولید ناخالص داخلی آن از منابع مالی خارجی تامین می‌شد.

سازمان ملل متحد هشدار داده که 18 میلیون نفر با فاجعه انسانی روبرو هستند و 18 میلیون نفر دیگر نیز ممکن است به سرعت در چنین شرایطی قرار بگیرند.

به گفته این نهاد، 413 میلیون دلار از درخواست جدید مرتبط با نیازهای برآورده نشده درخواست سابق است، در حالی که 193 میلیون دلار به نیازهای جدید و تغییرات هزینه‌های عملیاتی اختصاص می‌یابد.

  پربازدید ترین