• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرانسه: هیچ رابطه ای با دولت تازه تأسیس طالبان نخواهیم داشت

 فرانسه: هیچ رابطه ای با دولت تازه تأسیس طالبان نخواهیم داشت

وزیر خارجه فرانسه گفت که طالبان درباره مسئله خروج اتباع خارجی و افغان‌ها و تشکیل دولت فراگیر دروغ می‌گویند و پاریس هیچ رابطه‌ای با دولت تازه تاسیس آن‌ها نخواهد داشت.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شنبه شب قبل از عزیمت به قطر برای شرکت در گفت‌وگوهای روز یکشنبه در این کشور در خصوص خروج‌های آتی از افغانستان گفت که طالبان دروغ می‌گویند و فرانسه هیچ رابطه‌ای با دولت تازه تاسیس آن‌ها نخواهد داشت.

وی در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی گفت: آن‌ها (طالبان) گفتند اجازه می‌دهند برخی از خارجی‌ها و افغان‌ها آزادانه افغانستان را ترک کنند و از یک دولت فراگیر و نماینده (مردم حرف زدند)، اما آن‌ها دروغ می‌گویند.

وی افزود: فرانسه از به رسمیت شناختن یا برقراری هر نوع رابطه با این دولت خودداری می‌کند. ما از طالبان اقدامات می‌خواهیم و آن‌ها به فضای تنفسی اقتصادی و روابط بین‌المللی نیاز خواهند داشت. این به آنه‌ا بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پاریس حدود 3000 نفر را از افغانستان خارج کرده و با طالبان مذاکرات فنی داشته تا این خروج‌ها امکان‌پذیر شود.

لودریان در پایان گفت که گفت که هنوز چند شهروند فرانسوی و چند صد افغان که با فرانسه ارتباط داشته‌اند در افغانستان باقی مانده‌اند.

پیش‌تر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص گفت‌وگوی پاریس با نیروهای طالبان توضیح داد و گفت که چنین گفت‌وگویی به معنای به رسمیت شناختن دولت آن‌ها نیست.

لودریان هم در مصاحبه‌ای با نشریه «دیمانش» در خصوص موضع فرانسه در قبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان گفته بود: «ما قدرت طالبان که کشور را به زور تصرف کرده به رسمیت بشناسیم؟ در خصوص این سوال، صراحتاً پاسخ می‌دهم: خیر».

وی سپس ادامه داد: «طالبان از خواسته‌های پاریس آگاه است» و تأکید کرد که یکی از مهم‌ترین این خواسته‌ها این است که به آن دسته از افغان‌هایی که در افغانستان در خطر به سر می‌برند، اجازه خروج از کشور بدهد و همچنین ارتباطش را با تروریست‌ها قطع کند.

در پی تحولات اخیر افغانستان، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود که این اتحادیه مجبور به برقراری ارتباط با گروه طالبان برای خارج کردن اتباع خود، کارمندان افغان و خانواده‌هایشان از افغانستان است اما این به معنی به رسمیت شناختن سلطه طالبان بر افغانستان نیست.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان 16 سنبله در نشست خبری اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

وی پس از اعلام افراد کابینه دولت جدید افغانستان گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

به گفته مجاهد، «ملاهبت‌الله آخوندزاده» همچنان به عنوان رهبر باقی می‌ماند و اسم رسمی دولت جدید، امارت اسلامی افغانستان خواهد بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد:‌ ما انتظار داریم جهان به دشمنی با افغانستان پایان دهد و دست یاری به سوی مردم افغانستان دراز کند.

پیش از آن نیز «محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که این گروه خواستار روابط خوب با تمامی کشورهاست.

  پربازدید ترین