• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وبسایت آمریکایی: رفتار آمریکا در افغانستان، سعودی ها را ترسانده است

 وبسایت آمریکایی: رفتار آمریکا در افغانستان، سعودی ها را ترسانده است

موجودیت دولت سعودی تا حد زیادی همچون دولت اشرف غنی در افغانستان وابسته به ضمانت‌های آمریکاست و سعودی‌ها اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به این تضمین نگرانند.

«هیو مایلز» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در مقاله‌ای در وبسایت «فیر آبزرور» نوشت که سعودی‌ها حق دارند از خروج آمریکا از افغانستان ناخشنود باشند.

او در مقاله‌ای به تأثیرات شرایط افغانستان بر عربستان سعودی پس از بازگشت گروه طالبان به اریکه قدرت پرداخت و نوشت که آل سعود اکنون نسبت به اوضاع افغانستان نگران هستند و کمترین دلیل آن هم این است که خاندان سعودی همچون دولت سابق افغانستان برای حفط موجودیت خود و مقابله با دشمنان خارجی و تهدیدات داخلی به آمریکا وابسته هستند.

مایلز در ادامه به مقاله‌ای از «کریستین کاتس آلریچن» در اندیشکده پیکر دانشگاه رایس اشاره کرده که در آن نوشته بود از زمانی که تأسیسات نفتی آرامکو در سپتامبر 2019 از سوی «حوثی‌ها» هدف شدیدترین حملات قرار گرفت، در تضمین‌های امنیتی آمریکا به عربستان سعودی تردیدهای جدی به وجود آمد

به نوشته آلریچن، آمریکا با تنها گذاشتن دولت اشرف غنی در برابر طالبان، موجب نگرانی شدید متحدان منطقه‌ای خود شد و به طور جدی نسبت به تضمین‌هایی که برای امنیت متحدانش داده ایجاد تردید کرد.

در خصوص عربستان، در جریان نشست سال 1945 میان فرانکلین دی. روزولت و ملک عبدالعزیز (مؤسس پادشاهی سوم سعودی) در ناو آمریکایی یو اس اس کویینسی در کانال سوئز، رئیس‌جمهور وقت آمریکا امنیت عربستان را تضمین کرده بود.

تهدید مشروعیت آل سعود
از سوی دیگر «نیل کولیم» تحلیلگر مسائل غرب آسیا در اندیشکده «چتم هاوس» نوشته است که رهبران طالبان به تدریج شروع به تشویق مردم عربستان به مقابله با دولت سعودی خواهند کرد و همزمان گروههای تروریستی فرا مرزی همچون القاعده بار دیگر می‌توانند با رشد و توسعه در افغانستان تهدیدی برای موجودیت دولت سعودی باشند.

او نیز نوشت که عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان موجب نگرانی سعودی‌ها شده و سخن جو بایدن در خصوص اینکه ادامه حضور در افغانستان با منافع حیاتی آمریکا مطابقت ندارد،  موجب سرخوردگی شدید رهبران سعودی شده است.

تلاش برای وفق با شرایط
اما یک دیپلمات خارجی در عربستان به خبرگزاری رویترز گفت که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی سعی دارد با موضوع افغانستان عملگرایانه برخورد کند و سعودی‌ها روابط تاریخی با افغانستان دارند و آن‌ها در نهایت مجبورند بار دیگر طالبان را بپذیرند و گزینه دیگری پیش روی خود ندارند.

تلاش طالبان برای برقراری روابط با آمریکا نیز امکان رخداد این سناریو را را نیز بیشتر می‌کند. «جلال الدین شینواری» معاون وزیر عدلیه دولت موقت طالبان در سال 2019 به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود: «به آمریکایی‌ها می‌گوییم که شما دولت عربستان سعودی را پذیرفتید. ما نیز چیز بیشتری از آن‌چه در قانون اساسی آن‌ها آمده انجام نخواهیم داد از جمله قصاص قاتل و قطع دست سارق؛ اگر آمریکا عربستان را پذیرفته چرا ما را نپذیرد؟

طالبان ممکن است در آرزوی روابط با آمریکا به سیاق رابطه سعودی‌ها با این کشور باشند، اما به نوشته مایلز، روابط عربستان سعودی با آمریکا کاملا با چیزهایی که آمریکا را به افغانستان مرتبط می‌سازد، تفاوت دارد.

«هیو مایلز» اما تأکید می‌کند که خروج آمریکا از عربستان بسیار دور از ذهن است، نه فقط به دلیل ثروت نفتی عربستان، بلکه برای تضمین امنیت اسرائیل و اینکه سعودی‌ها آماده به رسمیت شناختن این رژیم هستند. غربی‌ها با هر کشور عربی که تمایل به عادی‌سازی روابط با تل آویو داشته باشد، همکاری می‌کنند، به خصوص اگر آن کشور عربستان سعودی باشد.

  پربازدید ترین