• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

فرار مهاجرین افغانستانی از پایگاه های امریکایی

پناهجویان افغانستانی که به طور موقت در پایگاه های نظامی امریکا در چندین ایالت این کشور مستقر شده اند، صدها نفر بدون اینکه منتظر بمانند تا مقامات مهاجرت و سایر اسناد لازم را صادر کنند، این "پناه‌گاه" را ترک می کنند.

به گزارش اسپوتنیک، رویتر خبر داده است که حداقل 700 بار ترک پناه‌گاه صورت و این روند همچنان در حال افزایش است.
به گفته این آژانس، تا همین اواخر، مقامات این اطلاعات را تبلیغ نمی کردند، در نتیجه به ایجاد مشکلات متعدد و غیرقابل حل برای پناهندگان افغان که بدون مدرک در یک کشور خارجی قرار دارند، بنابراین ، بدون شغل، دریافت مزایا کمک طبی، مسکن، تحصیل و غیره زندگی می کنند.
به گفته یکی از مقامات مهاجرتی امریکا که نامش فاش نشده اظهار داشته است که ، "این افراد مشکلات زیادی برای خود ایجاد می کنند" که حل آنها سالها طول خواهد کشید.

به طور رسمی، همانطور که گفتگوکننده به رویترز اطمینان داد، این افغانها هیچ گونه قانون امریکایی را نقض نمی کنند و نه نهادهای مجری قانون و نه اردو هیچ دلیلی برای جلوگیری از خروج این افراد از قشله عسکری که در آن مستقر بودند ، ندارند. در حقیقت، این امر با عواقب جدی همراه است، از جمله برای ساکنان محلی که ممکن است با افراد گرسنه و بی سرپناه روبرو شوند، بعلاوه برخی از آنها آموزش نظامی دیده اند و در جنگ ها شرکت کرده اند.

سخنگوی وزارت امنیت داخلی امریکا از اظهارنظر در مورد گزارشات ارایه شده توسط رویترز خودداری کرد اما به شرط ناشناس ماندن نام این افراد "فراری غیرقانونی" دارای خویشاوندان یا آشنایانی در ایالات متحده است که به آنها در حل و فصل کمک خواهد کرد. در مجموع، به گفته این آژانس، حدود 53 هزار افغانستانی که از افغانستان منتقل شده اند، در هشت تاسیسات امریکایی مستقر بودند. فعلاً تعداد آنها مشخص نیست. بر اساس آمارهای رسمی، نیروهای مسلح آمریکا بیش از 124 هزار نفر را از افغانستان خارج کرده اند.

  پربازدید ترین