• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیین گرامی داشت شهدای قندوز و قندهار در قم برگزار شد

آیین گرامی داشت شهدای قندوز و قندهار در قم برگزار شد

مراسم گرامی‌داشت از مقام شهدای اخیر نماز جمعه قندوز و قندهار از سوی طلاب و علمای افغانستانی با حضور شماری از علما و دانشجویان و عموم مردم مهاجر در مجتمع امین شهر مقدس قم برگزار شد.

مراسم گرامی‌داشت از شهدای نماز جمعه قندوز و قندهار با محوریت «بررسی ناهنجاری‌ها و چالش‌های حکومت‌داری طالبان و همچنین رسالت علما و طلاب با توجه به تحولات افغانستان» در آئین بزرگداشتی برای شهدای حوادث اخیر افغانستان با حضور شماری از علما و دانشجویان در مجتمع امین شهر مقدس قم برگزار شد.

دکتر شفق خواتی از کارشناسان مسائل افغانستان طی سخنانی با موضوع «بررسی چالش‌ها و ناهنجاری‌های حکومت‌داری طالبان» گفت: متاسفانه سال‌هاست افغانستان دچار مشکل حکومت‌سازی است و در هر مرحله‌ای از تاریخ مشکل‌هایی در مقابل ایجاد حکومت در این کشور وجود داشته‌است.

وی تاکید کرد که فقدان حکومت کارآمد و با ثبات در افغانستان مشکلات متعددی را در کشورمان ایجاد کرده است.

دکتر خواتی با اشاره به چالش‌هایی که اکنون طالبان با آن مواجه است چنین اظهار داشت: اولین چالشی که حکومت طالبان با آن روبرو است تعارض‌هایی است که در درون گروه طالبان که اکنون به حکومت تبدیل شده وجود دارد. یکی از این تعارض‌ها، تعارض ایدئولوژیک است.

وی ادامه داد: اعتقادات فکری در میان گروه طالبان یک تفکر واحد نیست و اختلاف در آن مشاهده می‌شود؛ به عنوان نمونه شورای هلمند یا شورای کویته یا طالبان حوزه غرب یک ایدئولوژی دارد که گرایش صوفیانه داشته و خیلی افراطی هم نیستند، آما آن طرف سمت جنوب شبکه حقانی است که تفاوت چندانی با داعش ندارد که امروزه قدرت را هم در جاهای اساسی یا گلوگاه‌ها بدست گرفته است.

خواتی بیان کرد: احتمال دارد که در انفجار قندوز برخی گروه‌های افراطی در میان طالبان نقش داشته‌ باشند.

این کارشناس مسایل سیاسی چالش دوم حکومت‌داری طالبان را تعارض قبیلوی آنان دانست و گفت: طالبان حوزه غرب اغلب طالبان درانی هستند و طالبان حوزه شرق طالبان غلجایی، و این تعارض ابدالی و غلجایی همچنان در میان طالبان به شدت برجسته است.

وی افزود: چالش سومی که طالبان با آن روبرو هستند تعارض نظامیان و سیاست‌مداران در حکومت طالبان است که با یکدیگر دچار اختلاف هستند. در طول 20 سال گذشته برای راضی‌سازی سربازان و پیاده نظام برای جبهه و جنگ، یک ایدئولوژی وجود داشت (رویکرد تکفیری و وعده و وعیدها) و امروزه که سیاسیون طالبان در اثر تعاملات و نیازمندیِ به رسمیت شناخته شدن به لحاظ بین المللی، احساس بعضی ضرورت‌های سیاسی را می‌بینند که بدنه نظامی پائین هرم ساختار طالبان را نمی‌توانند قانع بکنند.

دکتر خواتی در توضیح چهارمین مشکل فراروی طالبان، با اشاره به اینکه چالش اقتصادی و فقر از جمله مشکلات پیش‌روی حکومت طالبان است، تاکید کرد که علاوه بر اختلاف‌های اعتقادی، ناتوانی طالبان در تامین نیازمندی‌های سربازان خود موجب رفتن این افراد به سمت سایر گروه‌ها همچون داعش و امثال آن می‌شود، و برخی از کشورهای منطقه نیز که در زمینه نظامی به طالبان کمک می‌کنند، توانایی کمک مالی به این گروه را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: البته این مشکل فقر تنها برای طالبان نیست، بلکه در حال حاضر اکثر مردم افغانستان در بسیاری از مناطق متاسفانه حتی توانایی تامین نان شب خود را ندارند.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنان افزود: چالش مشروعیت داخلی و تعامل و مشروعیت بین‌المللی نیز از دیگر مشکل‌های مهم پیش روی حکومت‌داری طالبان است.

وی در پایان اظهار امیدواری نمود تا با مشارکت فعال و عقلانی بازیگران بیرونی و همراهی بازیگران داخلی، چالش‌های پیش روی افغانستان به ویژه در حوزه حکومت‌داری برطرف شود.

در ادامه‌ی این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحکیم سلیمی یکی دیگر از کارشناسان مسائل افغانستان نیز با تاکید بر «رسالت علما و طلاب با توجه به تحولات افغانستان» ابراز داشت که از عالمان دین به عنوان جانشینان انبیاء یاد می‌شود و در شرایط کنونی افغانستان نیز علما باید به رسالت خود عمل کنند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحکیم سلیمی چند مورد را بعنوان وظایف عمده علما در شرایط کنونی بیان نموده و گفت: علمای افغانستان باید دشمن شناس بوده و نسبت به شناخت دشمن توجه لازم را داشته باشند. علما باید توکل و اعتماد خود به خداوند متعال را تقویت کنند و برای مقابله با سختی‌ها و مشکلات آماده باشند. علما باید وظیفه شناس باشند. همچنین نیاز است که علما ارتباط خود با مردم را تقویت کنند و شنوای درد دل آنها باشند.

سلیمی گفت:‌ ما در دورانی زندگی می‌کنیم که جامعه افغانستان شرایط خاص خود را دارد و ما باید بر اساس دستور قرآن با این شرایط مواجه شویم.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: عصر امروز عصر ارتباطات است و هر طلبه‌ای باید یک رسانه باشد و روشنگری کند و از این طریق به رسالت خود عمل نماید.

وی با اشاره به اینکه نباید در موضوع آینده افغانستان نا امید بود، تاکید کرد: ملتی که با خدا باشد، خداوند متعال هرگونه بن بستی را از مقابل آنان برمی‌دارد و آن ملت با صبر و استقامت به پیروزی می‌رسد.

دکتر سلیمی در پایان سخنان خود گفت: در تاریخ افغانستان روزگار بسیار سختی سپری شده اما این سرزمین همواره شاهد حضور مردان الهی بوده‌ است که برای پیشرفت افغانستان به پاخاستند و امروز نیز نسل جوان با وظیفه‌شناسی و شناخت رسالتی که اکنون دارند، نقش حیاتی خود را ایفا خواهند کرد.

  پربازدید ترین