• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب آلمان

غرفه خالی افغانستان در نمایشگاه کتاب آلمان

«انتشارات عازم» از مراکز مطرح طبع و نشر کتاب در افغانستان می‌گوید که این انتشارات در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آلمان اشتراک کرده؛ اما به دلیل حوادث اخیر در کشور کتابی برای نمایش در آن نداشته است.

اجمل عازم؛ رییس این انتشارات با نشر عکس‌هایی از غرفه خالی افغانستان در این نمایشگاه گفته‌است که به دلیل حوادث اخیر در افغانستان به صنعت چاپ صدمه جدی وارد شده و این انتشارات نتوانسته در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت 2021 کتابی به نمایش بگذارد.

او افزوده که پس از تحولات اخیر در افغانستان هزاران تن از نویسنده‌ها، ناشران، کتاب‌فروشان و کارمندان چاپ‌خانه‌ها شغل شان را از دست داده‌اند.

آقای عازم نوشته‌است: «از دست دادن شغل یک قسمت ماجرا است، ولی این که جامعه افغانی که جداً نیازمند دانش روز هستند و جداً نیاز به آگاهی دارند، چگونه بعد از این به آن دست یابند؟! این همه سوال‌ها فعلاً بی جواب است و متأسفانه امیدها به صفر تقرب نموده‌است.»

به گفته او، حضور بدون کتاب این انتشارات در نمایشگاه فرانکفورت سبب شد تا بسیار از اشتراک کنند‌گان «به وضعیت افغانستان گریه کنند».

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان در 24 اسد، ده‌ها هزار از شهروندان افغانستان از جمله نویسنده‌ها و نخبه‌ها کشور را ترک کرده و پناهنده شدند. با وضعیت تازه در افغانستان، بسیاری از چاپ‌خانه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و دیگر مراکز فرهنگی در کشور تعطیل شده‌است.

  پربازدید ترین